
El centre de convencions Internacional de Barcelona (CCIB) ha instal·lat un aerogenerador d'1kw, d'eix vertical sobre la seva coberta nord-oest amb l'objectiu de generar energia pròpia.
El projecte ha estat desenvolupat conjuntament amb l'empresa egarenca Virtus Nova Enginyers. Nascuda a finals de l'any 2011 compta amb una experiència de més de 15 anys en el món de l'enginyeria d'instal·lacions. La firma terrassenca, després d'analitzar diversos sistemes possibles, va optar per una solució de mini eòlica urbana sobrecoberta. Entre els diferents equips analitzats es va escollir un aerogenerador silenciós d'eix vertical Technowind, dissenyat i fabricat íntegrament a Catalunya per part de l'empresa de Viladecavalls Ficosa.
Des de Virtus Nova afirmen que l'empresa va néixer amb "la il·lusió i la convicció que un ús responsable de l'energia i un model energètic més net i renovable, no solament afavoreix al medi ambient sinó que pot donar un valor afegit als nostres clients i fer-los mes competitius". Per això els va semblar una bona idea desenvolupar el projecte de l'aerogenerador, "per nosaltres ha significat un repte emocionant" explica Lourdes Plaza, i afegeix "la nostra tasca ha estat la realització d'un estudi de viabilitat de la instal·lació segons les necessitats del client, un estudi comparatiu dels mini aerogeneradors existents al mercat i una elecció conjunta de la solució mes adient".
El director de Facility i Manteniment del CCIB, Philippe Mesnard, ha assenyalat que "al marge d'escollir el sistema més eficaç i adequat a les característiques del nostre centre, hem volgut que fos un aparell fabricat a Catalunya per reduir l'empremta de carboni que hagués tingut la compra d'un producte de qualsevol altre país i el seu corresponent transport".
Una elecció motivada
Un altre dels avantatges de la instal·lació d'aquest aerogenerador és que l'energia produïda s'integra en la xarxa de subministrament elèctric habitual del Centre, que passa a alimentar-se per dues fonts diferents. Els aerogeneradors Technowind destaquen per un òptim aprofitament dels vents turbulents que es generen a les ciutats. Gràcies al seu disseny són extremadament silenciosos i no presenten cap contaminació visual, ja que es mimetitzen amb l'ambient urbà. La seva tecnologia està pensada per tal que el rotor generador no s'hagi de redireccionar per adaptar-se a la direcció o a la intensitat del vent.
El director General del CCIB, Marc Rodríguez, ha comentat sobre els motius que han empès el Centre a prendre aquesta mesura, que "un dels criteris a l'hora d'escollir recinte i que cada cop té més força pels organitzadors dels grans esdeveniments internacionals és, precisament, el bon ús de les energies renovables i el respecte mediambiental.
Des de Virtus Nova Enginyers han explicat que "aquest tipus d'instal·lacions al nostre país encara és un terreny molt poc explorat. És la primera instal·lació de mini eòlica en coberta que s'ha fet realitat a Barcelona i també ha estat una sort i un plaer trobar-nos amb persones que des de la seva feina al CCIB estan apostant per incloure en la seva filosofia empresarial el respecte cap al medi ambient i en definitiva cap al nostre planeta"