Urnes i paperetes, de la presó de Lleida a Governació

El Centre de Reinserció de presos de Lleida ha elaborat el material que s'utilitzarà per la consulta del 9-N

Publicat el 22 d’octubre de 2014 a les 16:28
Actualitzat el 22 d’octubre de 2014 a les 17:03
El Departament de Governació de la Generalitat de Catalunya ha presentat aquest matí tot l'operatiu de cara a la consulta del 9-N. La vicepresidenta del Govern, Joana Ortega, s'ha fet la foto amb les urnes de cartró i les paperetes, que són blanques, verticals (21x10 cm), i amb la pregunta en català, subtitulada en castellà en cursiva per sota, i distribuïda en dos nivells. El primer: Vol que Catalunya sigui un Estat? SI NO. I el segon: En cas afirmatiu / Vol que aquest Estat sigui independent? SI NO. A la Vall d'Aran s'hi afegeix l'aranès. La mostra inclou l'encapçalament "Consulta sobre el futur polític de Catalunya 2014". Com si d'unes eleccions, es tractés, el Govern de la Generalitat habilitarà els espais electorals amb urnes i també amb paperetes, de manera que no serà necessari que els ciutadans s'hagin d'imprimir la papereta a casa tot i que no hi haurà tramesa censal.

Els encarregats de fer aquest material han estat els membres del
Centre d'Iniciatives per a la Reinserció (CIRE) de Lleida. El centre lleidatà té, des de fa anys, la capacitat de producció per aquest tipus d'encàrrecs, ja que freqüentment el Govern de la Generalitat li encarrega l'elaboració de documentació i material gràfic. 

La polèmica

El fet que el CIRE de Lleida hagi estat el centre responsable de la creació del material de la consulta del 9-N no ha exempt de polèmica. A l'abril, el PPC va denunciar al Parlament de Catalunya que el Govern estava utilitzant els reclusos de la presó de Lleida per al disseny i impressió de les paperetes de la consulta, cosa que els recordava "els faraons o règims dictatorials que utilitzaven penats com a mà d'obra barata". En aquell moment, el conseller de Justícia, Germà Gordó, va assegurar no tenir coneixement de l'encàrrec.