Aquest divendres han signat a Almacelles una declaració a la qual hi ha donat suport el líder de la federació nacionalista, Artur Mas, que ha demanat que si bé el Govern es planteja l'horitzó del 2026 per aquesta carretera, se situï com a prioritari per al 2016. El Pla d'Infraestructures de Catalunya només preveu, fins a aquell any, desenvolupar el 17% de l'obra.
El Pla d'Infrastructures de Catalunya preveu la conversió de tres carreteres, l'N-340 entre Alcanar i Amposta, la C-12 entre Amposta i Lleida i l'N-230 fins l'Aran, en l'Eix Occidental. Convergència i Unió defensa aquesta proposta però lamenta que el Govern la divideixi en dues fases, un 17% fins al 2016, i el 87% restant fins al 2026.
L'Eix Occidental començarà a Amposta (Montsià), seguint cap a Tortosa, Xerta, Benifallet i Rasquera (Baix Ebre), Móra d'Ebre, Garcia, Ascó i Flix (Ribera d'Ebre), Maials, Llardecans, Sarroca de Lleida i Lleida (Segrià), i seguiria per la Franja de Ponent –on es preveu l'A-14- fins a Pont de Muntanyana (Pallars Jussà) i Sopeira, passant pel Pantà d'Escales fins a Vilaller i Vielha. Tot travessant la Val d'Aran arribarà a la regió francesa de l'Ariège. En total, 356 quilòmetres.
CiU considera que, si aquest eix no s'acaba construint, 'la part occidental de Catalunya perd competitivitat'. Artur Mas creu que cal prioritzar de forma igual les tres grans vies de comunicació per carretera de Catalunya, l'Eix del Mediterrani, l'Eix del Llobregat i l'Eix Occidental, ja que 'Catalunya ha d'estar hiperconnectada amb Europa en tots els sentits', ha dit Mas. El president de Convergència i Unió ha apostat per pensar en Catalunya 'no només en termes metropolitans de Barcelona'.
Els representants de l´Ebre i la Val d'Aran han llegit el manifest. Els representants de l´Ebre i l'Aran han llegit el manifest. FOTO: Xavier Lozano.