CiU reclama que es mantingui l’accés als pobles del Pla de Corts per Gerri de la Sal en el projecte de la variant

Publicat el 29 de gener de 2010 a les 17:23

El diputat nacionalista ha insistit que “els riscos d’accidents i d’atropellament són reals i certament notables, per tant, la necessitat de traçar una variant que eviti aquests perills, i que alhora escurci distàncies i temps de desplaçament, és imperiosa”.

Durant els anys 80, ja es va començar a plantejar alguna solució tècnica a la travessia urbana de Gerri de la Sal. Després de debatre els dubtes generats i de la redacció d’estudis de les afectacions que produirien les solucions proposades sobre l’església de Santa Maria i el conjunt monàstic, el plenari del Consell Comarcal del Pallars Sobirà va acordar l’any 1995 per unanimitat comunicar al Ministeri de Foment, i a instàncies d’aquest, la seva preferència pel traçat que perforava la muntanya, configurada per materials ofítics, al marge dret del riu Noguera Pallaresa.

La llarga i feixuga tramitació administrativa i els variats projectes i estudis tècnics que requereix una obra d’aquesta envergadura s’ha anat dilatant en el temps, fins que al BOE del 19 de desembre de 2009 s’ha publicat l’edicte de licitació pública d’una obra anhelada per tota la comarca del Pallars Sobirà.

Però, tal com ha denunciat Agustí López, “el projecte del Ministeri de Foment pretén eliminar l’accés nord des de la N-260 a Gerri de la Sal i a tots els poblets del Pla de Corts, amb pobles com Peramea, Bretui, Cortscastell i Montcortés, amb el llac, i masies habitades com les d’Enjaume o Llaràs, i la vall del riu d’Ancs, on trobem Balestui, Sellui, Ancs i un paisatge natural extraordinari. Cal considerar que, a més, aquesta via té continuïtat des del Pla de Corts a la Pobleta de Bellveí, a la Vall Fosca , Pallars Jussà”.

L’Ajuntament de Baix Pallars i els veïns han expressat el seu rebuig al traçat proposat pel Ministeri de Foment. L’Associació de veïns de Baix Pallars, Lo Pedrís, ha recollit centenars de signatures contràries a l’eliminació, ha presentat un recurs contra l’aprovació de la solució tècnica aprovada pel Ministeri de Foment i ha acudit al Síndic de Greuges perquè el Ministeri no ha acceptat cap de les ben fonamentades al·legacions presentades juntament amb el projecte alternatiu.

Per tot això, López ha explicat que “hem volgut portar a la Cambra catalana les reivindicacions d’aquests veïns”, presentant una proposta per tal d’“instar el Govern de la Generalitat de Catalunya, mitjançant el Departament de Política Territorial i Obres Públiques, a fer les gestions que siguin necessàries davant el Ministeri de Foment per tal que: accepti el fons de les al·legacions presentades per l’Ajuntament de Baix Pallars i per l’Associació de veïns de Baix Pallars, Lo Pedrís; analitzi les solucions tècniques que aquests Ajuntament i Associació han aportat i les incorpori al projecte de variant de Gerri de la carretera N-260 , Eix Pirinenc; i finalment, mantingui l’accés a Gerri de la Sal i als pobles del Pla de Corts i de la Vall d’Ancs, municipi de Baix Pallars, Pallars Sobirà, per la banda nord de Gerri".