El sistema consistirà en la instal·lació de dos lectors de matrícula a cada entrada i sortida del túnel, que també recollirà l'hora d'entrada i de sortida, de manera que es podrà conèixer en quant de temps cada vehicle ha fet el tram. Prèviament, el Servei Català del Trànsit tindrà el càlcul de quin és el temps mínim que es pot trigar a la velocitat permesa.
Fins ara, només es disposen de radars que detecten la velocitat d'un vehicle en un punt concret. Amb aquest nou sistema, es podrà calcular la velocitat mitjana en tot el tram i s'acabarà amb la picaresca d'aquells conductors que redueixen la velocitat quan saben que en un punt determinat hi ha un radar.
A finals d'any s'instal·larà aquest sistema al Túnel de Vielha, que té més de cinc quilòmetres i al que la velocitat està limitada a 80 quilòmetres per hora. La intenció inicial del Servei Català del Trànsit era posar en marxa aquest sistema ja fa uns mesos, però ho ha hagut de retardar a finals d'any per un problema amb les obres d'instal·lació del nou sistema. De fet, el director del Servei Català del Trànsit, Josep Pérez Moya, ja va anunciar la implantació d'aquest sistema al març del 2008. De moment, s'han instal·lat dos radars provisionals, un a cada boca del túnel.
El Servei Català del Trànsit preveu que aquest sistema entri en funcionament a finals d'any, tot i que encara ha de decidir en quin moment comença a sancionar. La previsió és que en el futur aquest mateix sistema també s'instal·li a altres túnels, com ara el del Cadí o el del Bruc.
Imatge de la boca nord del túnel de Vielha Imatge de la boca nord del túnel de Vielha. Foto: Xavier Alsinet.