El desembre 2015 a Catalunya ha estat un mes molt sec en general arreu del país i excepcionalment càlid a alta muntanya. Segons dades del butlletí climàtic del Servei Meteorològic de Catalunya (SMC), la màxima precipitació mensual s'ha quedat en uns minsos 18,8 litres a Cunit (Baix Penedès) fruit de la petita pertorbació entre els dies 5 i 8 de desembre que afectà principalment la Costa Daurada.
Paral·lelament, les anomalies positives als cims del Pirineu han estat escandalosament altes, d'entre 5 i 7ºC superiors al normal a més de 2.000 metres. L'últim mes del 2015 ha vingut marcat per la persistència de les altes pressions, que han inhibit el pas de borrasques i intrusions fredes procedents del nord d'Europa, provocant de retruc una notable anomalia tèrmica positiva a gran part del territori.
Boira a Lleida
El desembre s'ha de qualificar com a càlid en general a gairebé a tot Catalunya, tot i que com a molt càlid a les parts més elevades del país. El mes ha estat normal a la plana de Lleida. La configuració general va provocar inversió tèrmica i boira a les planes de l'interior de Catalunya, essent aquesta persistent a la plana de Lleida.
Les anomalies positives exagerades que s'han registrat a l'alta muntanya són amb diferència les més elevades dels darrers 18 anys, quan es va començar a prendre registres en aquests indrets. D'aquesta manera, el dia 1 de desembre es va superar el rècord de temperatura màxima en un mes de desembre a Sasseuva (2.228 m) a la Val d'Aran; Boí (2.535 m) a l'Alta Ribagorça; Salòria (2.451 m) al Pallars Sobirà; al Port del Comte (2.316 m) al Solsonès; i Espot (2.519 m) al Pallars Sobirà.
El desembre més càlid al Fabra
Si tenim en compte els dos observatoris amb més de 100 anys de dades a Catalunya, a l'Observatori de l'Ebre -amb dades des de l'any 1905- el desembre d'enguany s'ha registrat una mitjana d'11,8 ºC. Ha estat un mes càlid, però lluny del valor més alt de la sèrie (concretament, ha estat el 12è més càlid). L'anomalia respecte de la mitjana climàtica 1961-1990, és de +1,7 ºC. En canvi, a l'Observatori Fabra –amb dades des de l'any 1914-, el desembre ha estat clarament el més càlid de la sèrie, amb una mitjana de 12,6 ºC i una anomalia de +3,9 ºC respecte de la mitjana climàtica 1961-1990.
Menys d'un litre al 41% de les estacions
Pluviomètricament, el mes de desembre ha estat molt sec a Catalunya a excepció de l'extrem nord de la Costa Daurada. Aquestes anomalies de precipitació han estat conseqüència de la persistència anticiclònica durant el mes de desembre, que ha inhibit el pas de pertorbacions. Cal remarcar que 127 de les 311 estacions gestionades per l'SMC amb registre de precipitació, és a dir, un 41% de les estacions, han acumulat menys de 1 litres al llarg del mes. A més a més, cal tenir en compte que en molts casos es tracta de precipitació produïda per la boira o la rosada. D'altra banda, a 28 estacions (un 9%) el total mensual ha estat de 0 litres.
A l'Observatori de l'Ebre, aquest desembre ha estat el més sec de la sèrie, juntament amb el 1979. No ha caigut cap precipitació apreciable. I a l'Observatori Fabra, el desembre ha estat el 6è any més sec, amb només 0,3 litres.
El desembre s'ha tancat amb insòlites temperatures altes al Pirineu
Les anomalies positives a les zones de muntanya han superat els sis graus
ARA A PORTADA
-
-
Mercolleida constata una lleu millora del mercat porcí tot i les pèrdues per la pesta porcina Àlvar Llobet i Sotelo
-
La Diputació aprovarà un pressupost de 223,7 milions per al 2026, un 28% més que enguany Àlvar Llobet i Sotelo
-
La Paeria presenta un pressupost de 269 milions per al 2026, el més alt de la seva història recent Àlvar Llobet i Sotelo
-
Publicat el 05 de gener de 2016 a les 00:21
Actualitzat el 05 de gener de 2016 a les 01:51
Et pot interessar
-
Societat
Detinguts quatre homes a Lleida per robar cable de coure de la xarxa ferroviària
-
Societat
Els Pastorets arriben a Balaguer amb tres funcions, noves cançons i una revolució escènica
-
Societat
Ofensiva contra la planta de biogàs de la Sentiu de Sió: veïns i ajuntaments van als tribunals
-
Societat
Els sindicats alerten de pèrdues de 24 milions setmanals i veuen «insuficients» els ajuts per la PPA
-
Societat
Ocupacions del 80% al Pirineu lleidatà per la Puríssima
-
Societat
Aspid destapa el caos accessible als autobusos i trens de Ponent
