Les entitats del tercer sector de Lleida, com Arrels Sant Ignasi, Càritas, la Fundació Jericó i Sant Joan de Déu Terres de Lleida, han dut a terme una acció reivindicativa a la plaça de la Paeria per reclamar polítiques que garanteixin l’accés a un habitatge assequible i digne, en el marc de la Campanya de les Persones Sense Llar.
Sota el lema "Una llar és molt més que un espai físic", la iniciativa ha volgut simbolitzar les oportunitats que s’obren per a les persones sense llar quan disposen d’un habitatge on viure. L’acte ha comptat amb la participació d’alumnes dels col·legis Clavé i Episcopal, i també ha servit per denunciar la situació d’un mercat de l’habitatge cada vegada més insegur i discriminatori.
La directora d’Arrels Sant Ignasi, Rosa Majoral, ha explicat que l’entitat ha atès enguany almenys 779 persones sense llar, de les quals 134 viuen al carrer.
A més de reclamar l’accés a un habitatge digne, l’acció ha reivindicat la importància de la col·lectivitat en temps d’incertesa. Majoral ha defensat la necessitat de reforçar els vincles comunitaris i les xarxes de suport mutu: "Nosaltres apostem per la unió, la humanització i per les comunitats de persones acollidores i de suport d’ajuda mútua".
Els alumnes participants també han assistit a sessions de sensibilització per conèixer de prop la realitat de les persones sense llar. Paral·lelament, arreu de l’Estat s’han organitzat una cinquantena de convocatòries amb el mateix objectiu.
Augment de les atencions
Majoral ha assenyalat que Arrels Sant Ignasi ha optat enguany per una gestió progressiva de l’accés als serveis per als nous usuaris, arran de l’augment de la demanda. Segons ha explicat, el nombre de persones ateses continua creixent, mentre que els recursos disponibles es mantenen estables. "El nombre de persones creix, però continuem amb els mateixos espais i no podem absorbir tota la demanda que hi ha", ha lamentat.
La directora també ha alertat de les dificultats que genera un mercat de l’habitatge insegur i discriminatori, amb preus de lloguer i d’habitacions compartides cada vegada més elevats, que dificulten que les persones en situació de vulnerabilitat puguin millorar les seves condicions de vida.
Pel que fa al perfil de les persones sense llar, Majoral ha remarcat que no existeix un perfil únic, sinó que la realitat és cada vegada més diversa, en paral·lel a l’augment de les desigualtats socials.

