La caiguda de producció en fruita dolça per les gelades de l'abril i diverses pedregades de l'estiu ha comportat també una davallada en la contractació. Entre l'abril i l'agost, s'han efectuat 22.004 contractes de treball al camp (sense comptar centrals fruiteres), un 17% menys respecte als 4.535 del mateix període del 2021, segons les dades que s'han donat a conèixer en la Comissió institucional de coordinació de la campanya de la fruita, celebrada aquest dimarts a Lleida. Enguany, s'han fet més contractes de menys durada i amb major interrupció i represa. Per altra banda, el Departament d'Empresa i Treball ha tramitat 22 ERTO per causa major presentats per empreses o agricultors, que afecten a 241 treballadors fixos del sector fruiter.
La campanya agrària ha estat marcada enguany per la caiguda de producció ocasionada per les gelades de l'abril, les més importants dels darrers 40 anys, i les diverses pedregades posteriors, que han fet caure a l'entorn d'un 70% la collita de fruita de pinyol, i d'un 30% en la de llavor, a banda dels danys en altres tipus de conreus.
Durant la reunió de la Comissió institucional de coordinació de la campanya de la fruita, s'ha informat que, en el que resta d'any, el Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural farà efectiu el pagament d'una part dels ajuts de la línia habilitada per a les explotacions de fruita dolça i ametlla afectades per la gelada (que suma un total de 32 milions d'euros), mentre que una altra part la pagarà durant el 2023. Empresa i Treball abonarà també l'any que ve els ajuts de la línia de 8 milions d'euros aprovada per injectar liquiditat a les centrals fruiteres i cooperatives.
[h3]2.326 places d'allotjament[/h3]
Un altre tema tractat en la reunió ha estat el dels allotjaments. El mapa actualitzat dels allotjaments col·lectius públics i privats disponibles a la vegueria de Lleida, elaborat per la Delegació del Govern, amb la col·laboració de tots els actors implicats en la campanya agrària, ha registrat 29 allotjaments col·lectius per a treballadors temporers, 10 dels quals són públics i 19 privats. En aquest recull s'hi inclouen el pavelló 3 de Fira de Lleida i els pisos de l'empresa Municipal d'Urbanisme (EMU) de Lleida que, tot i no ser estatges col·lectius, actuen com a tals a l'oferir places a temporers.
En conjunt, sumen 2.326 places, 698 en els públics i 1.628 en els privats. A aquesta capacitat d'allotjament cal afegir-hi la disponibilitat d'uns altres quatre equipaments l'activitat principal dels quals no és l'acolliment de temporers, però que, en cas de ser necessari, poden aportar una cinquantena de places a aquesta funció.
Pel que fa als allotjaments públics, la comarca del Segrià en concentra 6 (516 places); el Pla d'Urgell en disposa d'1 (64); l'Urgell, 2 (100) i les Garrigues, 1 (18). Dels allotjaments privats que s'han pogut registrar, 14 s'ubiquen al Segrià (1.220 places); 4 al Pla d’Urgell (196 places) i 1 a la Noguera (212). Dels 4 allotjaments que podrien actuar de reforç en cas necessari, 2 es troben al Segrià, i 2 més al Pla d'Urgell.
La campanya de la fruita registra un 17% menys de contractes al camp que l'any passat
Les gelades i les pedregades, els motius
ARA A PORTADA
-
-
Mercolleida constata una lleu millora del mercat porcí tot i les pèrdues per la pesta porcina Àlvar Llobet i Sotelo
-
La Diputació aprovarà un pressupost de 223,7 milions per al 2026, un 28% més que enguany Àlvar Llobet i Sotelo
-
La Paeria presenta un pressupost de 269 milions per al 2026, el més alt de la seva història recent Àlvar Llobet i Sotelo
-
Publicat el 27 de setembre de 2022 a les 15:31
Et pot interessar
-
Societat
Detinguts quatre homes a Lleida per robar cable de coure de la xarxa ferroviària
-
Societat
Els Pastorets arriben a Balaguer amb tres funcions, noves cançons i una revolució escènica
-
Societat
Ofensiva contra la planta de biogàs de la Sentiu de Sió: veïns i ajuntaments van als tribunals
-
Societat
Els sindicats alerten de pèrdues de 24 milions setmanals i veuen «insuficients» els ajuts per la PPA
-
Societat
Ocupacions del 80% al Pirineu lleidatà per la Puríssima
-
Societat
Aspid destapa el caos accessible als autobusos i trens de Ponent
