Els premis reconeixen la qualitat del treball de l’Institut que, en aplicació de les accions destinades a l’atenció de l’alumnat que presenta necessitats educatives especials, evidencia bons resultats i aconsegueix, mitjançant la millora contínua dels seus processos, facilitar una educació de qualitat per a tots i entre tots.
L’Institut Joan Brudieu ha desenvolupat des de fa molts anys, des dels inicis de l’aplicació de la LOGSE, estratègies diverses, programes i mesures diferents destinades a atendre la diversitat de l’alumnat, proporcionant una educació de qualitat a tot l’alumnat, adaptada a les seves necessitats, per tal que assoleixi el màxim desenvolupament de totes les seves capacitats, garantint una igualtat efectiva d’oportunitats. Iniciatives variades que permeten gestionar amb èxit la diversitat de l’alumnat:
• organització flexible dels grups, en funció de les necessitats concretes de l’alumnat, a partir de les hores per atenció a la diversitat i les hores dedicades a les pràctiques en aules específiques;
• projecte «Fem futur», projecte singular de diversificació curricular en què l’alumnat de 4t ESO, amb 16 anys complerts, que presenta una motivació pels aprenentatges d’inserció laboral i escassa i irregular motivació acadèmica, fa una part de les hores curriculars a empreses de l’entorn per tal de conèixer el món laboral;
• aula oberta, entorn escolar innovador i flexible per a alumnat amb dificultats d’aprenentatge o problemes disruptius, on prevalen plantejaments més globals i activitats més pràctiques i funcionals per tal de millorar la motivació de l’alumnat i el seu procés d’ensenyament-aprenentatge;
• aula d’acollida, on l’alumnat nouvingut aprèn la llengua i cultura catalanes, i se li facilita el seu procés d’integració escolar i social, amb l’atenció emocional pròpia del procés migratori i l’acceleració de la resta d’aprenentatges curriculars;
• unitat de suport a l’educació especial (USEE), on s’atén l’alumnat que presenta necessitats educatives especials, temporals o permanents, tot millorant la seva inclusió en l’entorn escolar i social;
• unitat d’escolarització compartida (UEC), on l’alumnat amb greus problemes d’adaptació a l’àmbit escolar, en un entorn molt més globalitzat, planteja activitats més pràctiques i funcionals que permeten mantenir la motivació de l’alumnat, per assolir les competències bàsiques i, en darrer terme, poder obtenir el Graduat en Educació Secundària Obligatòria.
En el curs de la commemoració del 75è aniversari de la seva creació, aquest premi del Ministeri d’Educació, Política Social i Esport del Govern d’Espanya és un reconeixement clar i fefaent que l’Institut Joan Brudieu, amb la implicació de tot el seu professorat i la participació de totes les seves famílies, aporta solucions als complexos problemes d’organització de les aules i als reptes derivats de la gestió de la diversitat, a la recerca d’una educació de qualitat.
IES Joan Brudieu. Imatge d'arxiu de l'IES Joan Brudieu.