El president Montilla també ha fet servir l'aeroport com a paral·lelisme 'd'aixecar el vol contra contra la crisi i a favor de l'autogovern'. Així mateix ha dit que l'estrena de l'aeroport lleidatà demostra la voluntat del Govern per cercar un 'creixement equilibrat del país' i ha destacat que la nova infraestructura permetrà a les comarques de Lleida i a Andorra 'competir a nivell europeu' en matèria de comunicacions.
Per Montilla, ara 's'haurà de demostrar que la inversió feta per la Generalitat per construir l'aeroport lleidatà 'té el seu sentit i la seva justificació'. 'La Generalitat hi ha d'ajudar, però ara és responsabilitat, de les institucions lleidatanes, de les empreses i la societat lleidatana', ha dit. Per això ha defensat que 'tot Lleida ha de demostrar que aquest aeroport és una eina potent al servei del seu progrés, del seu turisme, de la seva indústria, de l'economia d'aquí, que són el turisme, la indústria i l'economia catalanes'.
Amb la nova infraestructura, 'Lleida podrà competir amb més força en el mercat agroindustrial europeu', ha afirmat el president de la Generalitat. Alhora, ha dit que Lleida 'estarà en condicions de competir en una lliga superior, la del turisme de qualitat, tractant de tu a tu altres regions de gran interès i atractiu cultural i paisatgístic'. Precisament, amb l'objectiu de promocionar l'oferta turística de neu i muntanya, l'Aeroport de Lleida-Alguaire es donarà a conèixer internacionalment amb el nom de 'Lleida-Pirineus', ha recordat Montilla.
Aprofitant l'acte d'inauguració de Lleida-Alguaire, el president Montilla ha declarat que 'Catalunya podrà enlairar-se de nou, econòmicament, si posa a punt tots els elements que fan possible, una navegació segura i oberta al món'. Seguint amb el símil aeronàutic, Montilla ha afegit que 'per a fer-ho amb garanties, cal la màxima potencia de velocitat, la sincronització perfecte, la capacitat i l'habilitat d'una tripulació experimentada, un aparell en perfectes condicions de seguretat i unes condicions climatològiques adequades'.
Per José Montilla, la construcció de l'Aeroport de Lleida-Alguaire demostra el compromís del Govern 'amb el creixement i l'equilibri del país i constitueix una afirmació rotunda de la nostra vocació d'autogovern'. Ha assegurat que gràcies a l'Estatut, 'Catalunya avança també cap un model aeroportuari propi, concretat en la nova llei d'aeroports i en el Pla d'aeroports, aeròdroms i heliports'.
Així, ha posat el nou aeroport com exemple del nou model de gestió que el Govern, de la mateixa manera que a Lleida, vol posar en marxa a la resta d'aeroports comercials de Catalunya. L'aeroport de Lleida-Alguaire 'serà el primer en aplicar aquest nou model de gestió', però ha avançat, 'no serà l'últim: els altres vindran a continuació'.
Montilla també s'ha referit a la proposta de Foment sobre el nou model de gestió de l'Aeroport de Barcelona, i ha insistit que 'suposa un punt de partida i se situa en la direcció de les nostres expectatives, però només és un punt de partida, i encara, francament insuficient'. Davant d'això, Montilla aposta per seguir treballant 'amb voluntat d'arribar a un acord satisfactori i fins que no sigui així no l'acceptarem'. 'L'important és que estiguem convençuts del que volem i de les nostres raons per negociar-ho i aconseguir-ho', ha declarat.
Lleida-Alguaire 'és un aeroport pel Pirineu'
L'alcalde de Lleida, Àngel Ros, ha qualificat de 'gran dia per Catalunya i per Lleida' la inauguració del primer aeroport comercial de les comarques de Lleida amb el qual 'Catalunya té una nova porta d'entrada aèria per l'oest del país'.
Per Ros, l'Aeroport de Lleida-Alguaire serà 'una eina de competitivitat de l'economia de les Terres de Lleida en els àmbits del turisme, de l'atracció d'inversions, de les exportacions agroalimentàries, i també, en l'exercici del dret dels lleidatans a gaudir del coneixement d'altres terres i països'. Així, també ha deixat clar que 'des de les planes d'Alguaire, aquest és un aeroport pel Pirineu' ja que territoris com Andorra o l'Aran ja hi ha donat el seu suport perquè esdevingui 'una peça cabdal per promocionar i donar servei al nostre Pirineu'.
Ros ha assegurat que les connexions per autovia i carretera des de l'aeroport reforçaran el turisme de muntanya, de neu i de congressos de les destinacions pirinenques, de forma que potenciaran la candidatura als Jocs Olímpics d'hivern del 2022 que encapçala Barcelona.
Pel president de la Diputació de Lleida, Jaume Gilabert, la posada en servei de l'Aeroport de Lleida-Alguaire 'marcarà un abans i un després' per les comarques lleidatanes ja que ara 'no només s'hi podrà accedir per terra'. Ha destacat que a partir d'ara el nom de 'Lleida' ja 'figura' en els mapes internacionals aeroportuaris i ha remarcat l'aposta del Govern de construir-lo a Alguaire com una mostra per potenciar l'equilibri territorial.
El president de la Diputació de Lleida ha afirmat que el fet que l'aeroport estigui promogut pel Govern -que pròximament n'adjudicarà la gestió perquè una societat privada se'n pugui fer càrrec a partir del segon semestre del 2010- 'és una garantia del seu bon funcionament'.
Gilabert ha demanat que ara tota la demarcació de Lleida 'se'l faci seu' de la mateixa manera que Andorra, país qui ja ha mostrat el seu suport a la posada en marxa de la infraestructura, i els territoris pròxims a Lleida.
Durant la seva intervenció, l'alcalde d'Alguaire, Antoni Perea, ha destacat l'expectació que ha suposat la construcció de l'aeroport entre els veïns i ha remarcat les oportunitats, sobretot econòmiques, que l'estrena de la infraestructura aporta a les poblacions que hi són més properes.
Tot i això, ha demanat que aquest desenvolupament econòmic vagi acompanyat pel de la principal activitat econòmica a la zona, l'agricultura. Així, Perea ha aprofitat per demanar a Montilla que es converteixi en regadiu la zona de la plana del Sas, situada als voltants de l'aeroport, una llarga reivindicació dels pagesos d'Alguaire.
Montilla baixant de l'airbus de Vueling que ha aterrat a l'aeroport. Montilla baixant de l'airbus de Vueling que ha aterrat a l'aeroport.