Una quinzena de vaques ocupen el Monestir de Santa Maria de Vallverd, al desaparegut poble de Tragó, a Os de Balaguer (Noguera). Declarat Bé d'interès local i pendent de ser declarat Bé d'interès nacional, va ser restaurat pel Govern i l'Ajuntament d'Os a finals de 2020. A més, la Diputació de Lleida hi va fer el 2018 una actuació que va deixar al descobert unes runes romanes.
La Confederació Hidrogràfica de l'Ebre (CHE), propietària dels terrenys, va col·locar una tanca al voltant per protegir l'espai però les vaques d'un ramader amb permís per pasturar a la zona han aconseguit accedir-hi, posant en risc la integritat del monestir. L'Associació Amics de Tragó de Noguera va informar per carta la CHE, que s'ha compromès a reforçar la tanca.
No hi ha encara data per reparar la tanca, però el vicepresident de l'Associació Amics de Tragó de Noguera, Francesc Antillach, espera que sigui en les pròximes setmanes. Va ser l'associació la que fa poc més d'un mes va enviar una carta a la CHE posant de manifest que la tanca estava malmesa i que les vaques accedien fins al monestir. Tant Antillach com la CHE atribueixen els desperfectes a un "acte de vandalisme", tot i reconèixer que no saben qui pot haver estat.
El fet però, és que les vaques pasturen lliurement a l'entorn del monestir, dins de la tanca de protecció, que es protegeixen del sol sota el monument i que deixen els excrements per tota la zona, on s'han trobat restes romanes. No hi són sempre però s'hi poden trobar sovint. El motiu és que la granja del ramader està a només uns 300 metres del monestir i que la porta del corral està oberta perquè els animals puguin sortir i entrar ja que tenen permís de la CHE per pasturar per la zona.
Un ramat de vaques «ocupa» un monestir de la Noguera restaurat recentment
Societat
Els animals pasturen lliurement per la zona i han aconseguit accedir a l'edifici protegit
ARA A PORTADA
Publicat el
27 de juny de 2021 a
les 07:43
Et pot interessar
-
Societat
«El teu llegat ja és patrimoni de tots»
-
Societat
Més de 6.000 estrangers amb dret a vot podran participar a les municipals de Lleida
-
Societat
Del campus a l’hemicicle: cinc estudiants de la UdL es posen a la pell de diputats
-
Societat La Segarra estrenarà al setembre un nou bus entre Guissona i Cervera
-
Societat
Ponent afronta una setmana de calor intensa i risc extrem d’incendi forestal
-
Societat
Els productors de pistatxo de Ponent reivindiquen el potencial del cultiu amb una jornada tècnica
