Àlex Rigol i Helena Ripoll són els dos artistes emergents que han presentat els projectes seleccionats per la Taula d'Arts Visuals de la Catalunya Central (TAVCC) per al cicle d'exposicions Contemporanis de 2025. Presentaran els seus treballs a l'Espai Plana de l'Om de Manresa del 29 d'abril al 25 de maig i del 4 al 30 de novembre de 2025. Cadascun d'ells rebrà 1.000 euros per a desenvolupar el seu projecte
Contemporanis és un programa expositiu de la Taula de les Arts Visuals de la Catalunya Central que busca recuperar l'esperit originari de la Sala de la Plana de l'Om de Manresa, oferint l'oportunitat a creadors i creadores emergents de la Catalunya Central d'exposar les seves obres i donant resposta a una de les mancances més visibles de l'entrellat cultural manresà: l'absència d'un programa dedicat a l'art contemporani.
El projecte, nascut l'any 2019 en col·laboració amb l'Ajuntament de Manresa, es basa en una convocatòria oberta i una posterior valoració d'un jurat independent format per professionals de la cultura de les comarques de la Catalunya Central. Els dos projectes seleccionats seran exposats els mesos de maig i novembre a l'emblemàtica sala manresana. Les propostes seleccionades en aquesta cinquena edició de Contemporanis són les presentades pels artistes Àlex Rigol i Helena Ripoll. Cadascun dels projectes rebrà una dotació econòmica de 1.000 euros en concepte de producció de l'exposició a Manresa i honoraris dels artistes.
La proposta presentada per Àlex Rigol, titulada L'Ombra del Control és una instal·lació escultòrica interactiva que submergeix al públic en una reflexió profunda sobre les dinàmiques de control social que ens envolten. Una exploració de la fragilitat de la llibertat humana enfront de les estructures de poder. L'obra es presenta com un "oracle contemporani", amb un ou com a peça central suspès sobre un pedestal, símbol de la fragilitat de l'existència i el potencial per a la transformació. Damunt de l'ou, una roca, suspesa en equilibri aparent, sembla desafiar la gravetat, i suggereix la constant amenaça de destrucció i la subtil tensió de lo imprevisible.
Helena Ripoll presenta la Hormazo, que té com a objectiu de fixar la mirada a aquelles formes oblidades i degradades d'un patrimoni industrial que forma part de la història d'un territori, del Berguedà. D'aquesta manera, es fa possible una lectura crítica sobre què passa en aquests espais deslocalitzats a partir de l'art contemporani, apropant-los i visibilitzant-los a tots aquells que desconeixen la fàbrica de ciment, tot teixint una xarxa de connexions entre punts urbans i rurals on predomina una absència de programes culturals i artístics.
El jurat va estar format per Marta Camprubí, Alèxia Lleonart, Núria Riba, Toni Riera i Paloma Sánchez. La diversitat de mirada dels membres del jurat, juntament amb la qualitat d'algunes propostes presentades, s'ha traduït en una valoració molt disputada de les propostes.
De la valoració del jurat, el secretari de la comissió, Bernat Bozzo, n'ha redactat una acta amb el veredicte, que ha prioritzat el contingut artístic de les propostes, així com la innovació expositiva. La TAVCC acompanyarà als artistes en els plantejaments pedagògics de les mostres, amb la finalitat d'estrènyer encara més els ponts entre el creador i el públic.