Primera part de l’edifici motor del Parc Central. Foto: AjM
Al setembre del 2010 es va posar la primera pedra de l'edifici motor del Parc Central. Vuit mesos més tard és a punt d'enllestir-se la primera fase d'aquesta construcció. L'execució de l'espai motor és prevista en tres fases, la primera de les quals ha consistit en executar tot el soterrani de l'edifici i un terç de la part visible de la construcció. En aquests moments, és a punt d'acabar-se la construcció d'aquesta primera fase que, a més de l'execució de tot el soterrani, de l'estructura del primer terç de l'edifici, amb els acabats de façana i els acabats de coberta, ha comportat l'execució de bona part de les divisions interiors, dels paviments i de part de les instal.lacions. Les obres de l'interior han estat possibles per les millores presentades en l'oferta de l'empresa constructora.
D'aquesta manera, ja són visibles els espais del nou edifici que s'ha alçat -que consta de planta soterrani, planta baixa i dues plantes pis- i comença a ser més proper l'inici de la nova etapa econòmica que comportarà la urbanització de tot el futur polígon d'activitat tecnològica i d'innovació.
L'equipament, que alimentarà i impulsarà l'activitat tecnològica i de creació de noves activitats econòmiques, rep el nom de l'Espai Motor. Aquest edifici serà la instal·lació de referència que ha de liderar la captació i la promoció de projectes innovadors de base tecnològica perquè s'instal·lin, es desenvolupin i es projectin des del Parc Central als mercats locals i internacionals.
La funció motora d'aquest equipament es fonamenta en la seva capacitat per acollir i potenciar:
- La generació de noves idees. És un espai perquè empreses, grups de recerca i nous emprenedors treballin creativament.
- La transferència de coneixement. És un espai perquè circuli el saber i el saber fer entre el món empresarial, la universitat i els centres de recerca.
- L'emprenedoria. És un espai que posa infraestructures i serveis a disposició d'idees d'empresa que volen innovar en el sector tecnològic.
- Xarxes de relacions i d'intercanvi. És un espai per al treball en xarxa entre emprenedors i investigadors, entre empreses, entre grups de recerca.
L'espai motor està pensat com un entorn de tres mòduls d'edificació i un aparcament soterrani que ocuparà tota la planta soterrada dels tres mòduls. La part que ara s'acaba correspon a la planta soterrada i a un primer mòdul edificat. El pressupost d'aquesta primera fase constructiva és de 1.672.000 €, que compren l'elaboració del projecte i la construcció. Aquesta primera construcció és un encàrrec directe de l'Ajuntament de Manresa que compta amb el finançament estatal dels FEOLS 2010.
El projecte del segon mòdul constructiu disposa d'una dotació de 1.215.000 € dels Fons FEDER. Aquesta quantitat és la suma de les aportacions de la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Barcelona, que assumeixen el 50 % i el 25%, respectivament del cost del projecte. El 25 % restant, l'aporta l'Ajuntament de Manresa.
Per a la Diputació de Barcelona, la construcció de l'Espai Motor, peça clau del futur Parc Central, és l'aposta més important en infraestructures al servei de la nova economia del coneixement que s'està fent a la província de Barcelona. Es considera que és una de les iniciatives estratègiques més importants de Catalunya per reactivar l'economia.
L'Espai Motor és un equipament que concentrarà l'essència dels principis del Parc Central i vol esdevenir un espai pensat per a la difusió d'idees de negoci lligades a la tecnologia i la innovació. Posteriorment a aquesta primera fase de l'espai motor, es començarà la construcció de la seu del futur Centre Tecnològic de Manresa, que contribuirà al creixement i a la consolidació de la tasca de recerca i desenvolupament tecnològic que els seus grups d'investigació duen a terme al servei tant d'empreses locals com d'altres àmbits, nacional, estatal i internacional.