L'Institut Català de la Salut (ICS) a la Catalunya Central continua impulsant la transició energètica amb dades cada vegada més destacades. Al llarg del 2024, gairebé una tercera part de l'energia consumida pels centres d'atenció primària (CAP) amb plaques solars ha estat d'autoconsum, gràcies a la producció renovable generada des de les mateixes cobertes dels equipaments. Segons dades oficials, aquest model ha permès evitar l'emissió de més de 40 tones de CO2 a l'atmosfera i ha suposat un estalvi econòmic de prop de 56.000 euros.
Més energia neta, més estalvi
Els onze CAP de la Catalunya Central amb instal·lacions fotovoltaiques han produït aquest 2024 un total de 413.954 kWh d'electricitat, dels quals el 80,1% -uns 331.543 kWh- s'han autoconsumit directament. Aquesta energia ha cobert un 21,5% del consum elèctric total dels centres, situat en 1.540.402 kWh. Comparat amb el 2023, quan només es van consumir 77.702 kWh d'origen fotovoltaic, l'increment ha estat de més de quatre vegades.
En termes econòmics, aquest autoconsum s'ha traduït en un estalvi de 55.873,20 euros, que representa un 30% de la despesa energètica anual dels centres que disposen de plaques solars.
Reducció d'emissions i impacte ambiental
L'energia renovable generada in situ ha permès evitar l'emissió de 40,44 tones de diòxid de carboni. Aquesta xifra equival a les emissions de 50 vols d'anada i tornada entre Barcelona i Londres per persona, o a les emissions que produiria un cotxe de gasolina després de recórrer més de 270.000 quilòmetres -una distància que suposa donar sis voltes al món-.
Una estratègia de futur
L'aposta per l'autoconsum forma part de la línia estratègica de l'ICS per construir un model sanitari més sostenible. El primer centre amb plaques solars va ser el CAP de Piera l'any 2021, i des d'aleshores el projecte s'ha ampliat a una quinzena de CAP a tot el territori de la Catalunya Central. La previsió és que, en els pròxims anys, la meitat dels centres disposin d'instal·lacions fotovoltaiques.
A més, des de fa cinc anys, el 100% de l'energia que consumeix l'ICS disposa de garanties d'origen renovable, provinent de fonts com el sol, el vent o l'aigua. Ara, però, l'objectiu és anar més enllà: produir l'electricitat en els mateixos centres, minimitzant pèrdues per transport i reforçant l'autonomia energètica.
Compromís amb els objectius de desenvolupament sostenible
Aquestes iniciatives s'inscriuen dins el Pla de responsabilitat social corporativa 2024-2025 de l'ICS i s'alineen amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l'Agenda 2030 de les Nacions Unides. L'organització es compromet a seguir treballant per reduir l'impacte ambiental dels serveis sanitaris, alhora que optimitza l'eficiència dels recursos públics i promou una sanitat més verda i resilient davant la crisi climàtica.