L'Espurnes Barroques omplirà el Bages de propostes d'altíssim nivell aquest dissabte

El festival s'estrenarà diumenge al Berguedà

Juan de la Rubia actuarà al segon cap de setmana de l'Espurnes Barroques
Juan de la Rubia actuarà al segon cap de setmana de l'Espurnes Barroques | Arxiu
Redacció
14 de maig del 2024
Actualitzat el 15 de maig a les 17:11h

El bon temps ha acompanyat l'inici del festival Espurnes Barroques, amb un cap de setmana que ha deixat vivències inesborrables, tal i com afirmava el públic a la sortida del concert del diumenge a Salelles. A Salelles es va viure un concert impactant que combinava el cant sard, el virtuosisme del violinista Ignacio Ramal i l'acompanyament de Juan de la Rubia a l'orgue; una proposta que va fer humitejar els ulls a més d'una de les 130 persones que van omplir la petita església de Salelles a vessar. Just abans, una altra activitat amb entrades exhaurides: un dinar, tast de vins, concert i una passejada prèvia entre vinyes a Fargas-Fargas, amb 70 persones. Al matí, una altra proposta alegre i amb molt bon gust final a Coaner, on un centenar llarg de persones es van aplegar per escoltar el conjunt murcià Anacronía i el bon ambient que els seus intèrprets traspuaven. 

El primer dia, dissabte, va iniciar-se a Solsona, amb una performance poètica, sonora i visual que va aplegar una cinquantena de persones que van ser les primeres a entrar a un immens iglú de vent al qual, durant el cap de setmana, s'han atansat prop de 300 persones. A la tarda, a la Pobla de Claramunt, pell de gallina al concert inaugural, on el grup Cantoría passava del repertori del renaixement -característic d'aquesta formació- cap al del barroc. No ho va fer precisament per la porta petita, ja el programa incloïa peces de recuperació patrimonial del compositor olotí José de San Juan. Per acabar, torrons, gelat i neules i una visita a la mare de déu de la Llet del segle XIII, que acabava d'arrodonir la proposta. 

També es van dur a terme accions educatives i socials a Solsona (escoles), la Pobla de Claramunt (corals), Cardona (residència i escoles), Sant Salvador de Guardiola (residència d'Ampans i centre de dia) on, només entre divendres i dilluns, més de 450 persones han pogut gaudir d'aquestes activitats que el festival programa en paral·lel. 

Un dissabte al Bages amb propostes d'altíssim nivell

El segon cap de setmana de festival, el 18 i 19 de maig programarà quatre concerts al voltant dels misteris de dolor del rosari que repassen diversos moments de la passió de Jesús de Natzaret. El primer concert serà el de la Jove Capella Reial de Catalunya el dissabte 18 a les 11.30h a la Cova de Sant Ignasi de Manresa. La formació, dirigida per Lluís Vilamajó, en aquesta ocasió actuarà amb cinc veus masculines per interpretar la sublim Missa pro defunctis de Cristóbal de Morales. La proposta anirà acompanyada escènicament per les intervencions de dansa del jove ballarí i coreògraf Pau Altimira. A la sortida, el tast anirà a càrrec del Forn Coma i el Celler Abadal

A 2/4 de 5 de la tarda, al nou Museu del Barroc de Catalunya, a Manresa mateix, i coincidint amb el Dia Internacional dels Museus, s'ha programat un diàleg entre Maria Garganté i Raül Garrigasait al voltant del barroc. La conversa entre els dos patrons de la Fundació Espurnes Barroques que han publicat llibres sobre el barroc, serà moderada per Francesc Vilà, director del museu. 

A les 7 de la tarda, a l'església del Roser del Poble Vell de Súria, la mezzosoprano Cristina Segura acompanyada dels sis músics de l'Ensemble Exclamatio dirigits per Oleguer Aymamí, abordaran diverses pàgines cèlebres que Händel i Vivaldi van dedicar a la noció de traïció. Rememorant la traïció de Judes, la gastronomia comptarà amb monedes de xocolata i amb un vi que té nom de petó. Queden molt poques entrades per a aquesta proposta. 

L'Espurnes Barroques s'estrena al Berguedà

Diumenge 19 de maig el festival es trasllada al Berguedà per primer cop en la seva trajectòria i ho fa amb èxit ja que per al primer dels concerts ja hi ha les entrades exhaurides. A 2/4 de 12 del migdia, a l'església de Sant Martí de Correà (on s'ha conservat un extraordinari conjunt retaulístic) la guitarra flamenca de Chicuelo, la veu de Joaquín el Duende i la percussió de Jacobo Sánchez es trobaran amb el violí i la viola de gamba de Marta Ramírez García-Mina i Marina Cabello, que serviran el cicle de dolor de les Sonates del Rosari de Biber. Serà l'estrena de la segona producció pròpia del festival que fusiona la música del compositor H. Biber amb música popular del sud d'Europa. 

A les 6 de la tarda, en una primera col·laboració amb el centre d'art Konvent, de Cal Rosal, el festival es traslladarà a les seves sorprenents instal·lacions per unir una proposta vinguda d'Àustria amb una altra gestada a Catalunya. El grup Il dolce conforto, liderat per la psalterista Franziska Fleischanderl (una referència mundial d'aquest instrument), es trobarà amb el conjunt femení Auditexaudi dirigit per Montserrat Oliveras que treballa sobre repertori gregorià. Entre les dues formacions, i en un espai profundament evocador del Konvent, recrearan la música que sonava als convents femenins napolitans del segle XVIII durant la Setmana Santa. Contràriament al que es podria pensar, la música no sols és d'una quietud que convida a la introspecció, sinó d'una vivacitat no gens allunyada dels gustos operístics de l'època. La gastronomia anirà a càrrec del Restaurant Corpus de Berga, i es podrà tastar un dels vins de mínima intervenció que es presentaran a la fira Que Rebenti La Baells.

Les entrades es poden comprar a través de la web de l'Espurnes Barroques fins una hora abans del concert i a taquilla des de mitja hora abans. Es recomana treure entrada anticipadament.

Arxivat a