ERC insta l'alcalde de Manresa a complir el seu compromís i no portar el POUM al ple si no hi ha un consens ampli a favor d'aquest projecte cabdal per als futurs quinze anys de la ciutat. El regidor de l'Ajuntament de Manresa, Joan Vinyes, ha explicat en roda de premsa que és per aquest motiu que ERC Manresa proposa posposar la votació amb l'objectiu de seguir treballant en un text que aglutini un suport més extens.
Així mateix, la regidora Mireia Estefanell, ha anunciat que, en cas que es decideixi mantenir la votació del POUM en el pròxim ple, ERC Manresa s'abstindrà pel fet que el pla, per bé que inclou millores respecte de la versió inicial, continua mostrant llacunes i mancances prou importants perquè no compti amb el vot republicà. Amb aquesta abstenció ERC vol posar de manifest la voluntat de seguir treballant activament en el pla, tant en l'aportació d'al·legacions durant el període d'exposició públic com en la tramitació per a l'aprovació provisional.
El mes de setembre passat, el grup municipal d'ERC ja va fer públics els desacords fonamentals amb el document del Pla d'Ordenació Urbanística Municipal (POUM) lliurat pel govern el mes de juliol. Uns desacords que haguéssin portat el partit republicà a votar en contra d'aquell document en el cas que s'hagués dut al ple.
Així mateix, la regidora Mireia Estefanell, ha anunciat que, en cas que es decideixi mantenir la votació del POUM en el pròxim ple, ERC Manresa s'abstindrà pel fet que el pla, per bé que inclou millores respecte de la versió inicial, continua mostrant llacunes i mancances prou importants perquè no compti amb el vot republicà. Amb aquesta abstenció ERC vol posar de manifest la voluntat de seguir treballant activament en el pla, tant en l'aportació d'al·legacions durant el període d'exposició públic com en la tramitació per a l'aprovació provisional.
El mes de setembre passat, el grup municipal d'ERC ja va fer públics els desacords fonamentals amb el document del Pla d'Ordenació Urbanística Municipal (POUM) lliurat pel govern el mes de juliol. Uns desacords que haguéssin portat el partit republicà a votar en contra d'aquell document en el cas que s'hagués dut al ple.
El nou text corregeix errors i contradiccions, i presenta un grau de definició més alt que l'anterior; per exemple, inclou les masies, edificis i fronts catalogats... Així mateix, el president del partit, Marc Aloy, ha remarcat que tot i que és un document més complet i amb millores en aspectes com el tractament del sòl no urbanitzable i la protecció de l'Anella Verda, continua contenint qüestions cabdals sobre les quals ERC manté un clar desacord.
Principals discrepàncies
ERC Manresa discrepa del el nou text del POUM presentat pel govern de la ciutat en els aspectes que es detallen a continuació i que s'amplien en el document adjunt:
- El model comercial exposat va en contra del petit comerç. ERC vol que s'ajustin els usos comercials (sobretot de petit i mitjà comerç) a l'àmbit de la TUC i de la Llei d'Equipaments comercials. La proposta del govern, en canvi, estén aquests usos a tot el polígon dels Dolors i també amplia la dotació a la zona dels Trullols.
- L'ús de l'habitatge, fins i tot l'independent, a la planta sotacoberta (àtics) a la ciutat consolidada comportarà un augment de la densificació de la ciutat absolutament innecessari quan hi ha més de 7.000 habitatges desocupats. A més, aquests habitatges es regulen a la normativa però no als plànols d'ordenació, fet que suposa una inseguretat jurídica.
- El projecte de POUM perjudica directament els ciutadans en dos aspectes:
1. Hi ha un excés de planejament derivat de plans d'àmbit més petit que farà molt difícil gestionar el POUM. N'hi ha una tretzena que tenen per finalitat completar o millorar la urbanització de carrers. Aquestes figures de plantejament són complexes i afecten una gran quantitat de finques que queden en un estat indefinit. Aquests àmbits es poden resoldre amb sistemes de gestió menys complexos.
2. Donar alçades diferents en un mateix carrer –fins i tot en un mateix tram-, com és el cas de molts carrers del Nucli Antic, és arbitrari, genera greuges comparatius entre propietaris i jurídicament és impugnable.
- Genera una pèrdua d'equipaments a tota la ciutat. Concretament al Centre Històric representa una pèrdua de més de 3.200 metres quadrats.
- El model de mobilitat plantejat es basa en obres d'un cost altíssim, que depenen de d'altres administracions, és inconcret i no soluciona problemes actuals. A més, preveu la construcció d'un pont entre la carretera de Cardona i el Congost que genera uns talussos de més de quatre metres d'alçada sobre el parc del Cardener i parteix la continuïtat del parc i de la zona esportiva del Congost.
- Planteja una reducció del 50 al 30% en Habitatge de Protecció Oficial en una dotzena de sectors. L'HPO és una eina indispensable pel control dels preus dels habitatges i per controlar possibles noves bombolles immobiliàries.
- Es fa un pas enrere significatiu en l'ordenació de l'espai públic, en especial en les connexions entre espais lliures que conté el pla vigent i que havia desenvolupat el Pla de l'espai públic. Així s'havien establert recorreguts urbans i previst connexions amb l'espai obert a l'entorn de la ciutat que ara tan sols s'incorporen a nivell d'esquema i es deriven a l'aprovació d'un pla especial.
- A més a més, el POUM preveu uns majors aprofitaments tant al Barri Antic com en altres barris o determinats equipaments, que si s'aproven inicialment serà molt difícil fer marxa enrere.
Finalment, ERC mostra preocupació perquè l'aprovació inicial i l'exposició pública s'hagi de fer en ple període electoral i sense saber quin govern haurà de gestionar les al·legacions, en el cas que no hi hagi un consens majoritari de les principals forces polítiques del consistori.
ERC Manresa discrepa del el nou text del POUM presentat pel govern de la ciutat en els aspectes que es detallen a continuació i que s'amplien en el document adjunt:
- El model comercial exposat va en contra del petit comerç. ERC vol que s'ajustin els usos comercials (sobretot de petit i mitjà comerç) a l'àmbit de la TUC i de la Llei d'Equipaments comercials. La proposta del govern, en canvi, estén aquests usos a tot el polígon dels Dolors i també amplia la dotació a la zona dels Trullols.
- L'ús de l'habitatge, fins i tot l'independent, a la planta sotacoberta (àtics) a la ciutat consolidada comportarà un augment de la densificació de la ciutat absolutament innecessari quan hi ha més de 7.000 habitatges desocupats. A més, aquests habitatges es regulen a la normativa però no als plànols d'ordenació, fet que suposa una inseguretat jurídica.
- El projecte de POUM perjudica directament els ciutadans en dos aspectes:
1. Hi ha un excés de planejament derivat de plans d'àmbit més petit que farà molt difícil gestionar el POUM. N'hi ha una tretzena que tenen per finalitat completar o millorar la urbanització de carrers. Aquestes figures de plantejament són complexes i afecten una gran quantitat de finques que queden en un estat indefinit. Aquests àmbits es poden resoldre amb sistemes de gestió menys complexos.
2. Donar alçades diferents en un mateix carrer –fins i tot en un mateix tram-, com és el cas de molts carrers del Nucli Antic, és arbitrari, genera greuges comparatius entre propietaris i jurídicament és impugnable.
- Genera una pèrdua d'equipaments a tota la ciutat. Concretament al Centre Històric representa una pèrdua de més de 3.200 metres quadrats.
- El model de mobilitat plantejat es basa en obres d'un cost altíssim, que depenen de d'altres administracions, és inconcret i no soluciona problemes actuals. A més, preveu la construcció d'un pont entre la carretera de Cardona i el Congost que genera uns talussos de més de quatre metres d'alçada sobre el parc del Cardener i parteix la continuïtat del parc i de la zona esportiva del Congost.
- Planteja una reducció del 50 al 30% en Habitatge de Protecció Oficial en una dotzena de sectors. L'HPO és una eina indispensable pel control dels preus dels habitatges i per controlar possibles noves bombolles immobiliàries.
- Es fa un pas enrere significatiu en l'ordenació de l'espai públic, en especial en les connexions entre espais lliures que conté el pla vigent i que havia desenvolupat el Pla de l'espai públic. Així s'havien establert recorreguts urbans i previst connexions amb l'espai obert a l'entorn de la ciutat que ara tan sols s'incorporen a nivell d'esquema i es deriven a l'aprovació d'un pla especial.
- A més a més, el POUM preveu uns majors aprofitaments tant al Barri Antic com en altres barris o determinats equipaments, que si s'aproven inicialment serà molt difícil fer marxa enrere.
Finalment, ERC mostra preocupació perquè l'aprovació inicial i l'exposició pública s'hagi de fer en ple període electoral i sense saber quin govern haurà de gestionar les al·legacions, en el cas que no hi hagi un consens majoritari de les principals forces polítiques del consistori.