ERC reclama l'alliberament del peatge de la C-16

Un dels arguments a tenir en compte, segons els republicans, és que l'empresa concessionària ja té suficientment amortitzada la seva inversió

Publicat el 22 de desembre de 2014 a les 19:46
"Mantenim la prioritat d'alliberar els peatges de l'autopista Terrassa-Manresa, en front del desdoblament del tram Sud de l'Eix del Llobregat". Aquesta és la resposta d'ERC Manresa després que el conseller de de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, hagi presentat un pla d'actuacions al corredor Sant Cugat del Vallès – Terrassa – Manresa. La proposta es considera un pas endavant, però insuficient.

Segons el president del grup municipal d'ERC a l'ajuntament de Manresa, Pere Culell, "està bé que es vagi avançant, però crec que el pas és molt petit, es centra a les hores punta, cal teletac,... amb la qual cosa no afecta de manera general als ciutadans i, per tant, dubto que s'aconsegueixi el trasvassament efectiu de vehicles de la C55 a la C16 que estem buscant". Un dels arguments a tenir en compte, segons ERC Manresa, és que l'empresa concessionària ja té suficientment amortitzada la seva inversió. 

Segons els càlculs fets per la Declaració de Gelida, la concessionària de la C-16 haurà ingressat més de 4.000 milions d'euros quan se li acabi la pròrroga, el 2036. El cost de la construcció del tram Terrassa-Manresa no va arribar a 127 milions. Autema haurà ingressat, doncs, 32 vegades la inversió al final de la concessió.

ERC Manresa recorda que la defensa de l'alliberament del peatge és una posició consensuada entre els diferents grups municipals, i acceptada pel Consorci Viari del Bages. Aquest consorci, el gener d'aquest 2014, reclamava "l'efectivitat del traspàs de vehicles de la C-55 a la C-16, que ha de ser el primer objectiu d'aquesta mesura. De tota manera, el Consorci Viari prefereix l'aplicació de l'alliberament del peatge per a la ciutadania resident al Bages i altres tipus de descomptes a la resta d'usuaris".

El novembre del 2013, el ple de l'ajuntament de Manresa va aprovar, per unanimitat, una moció proposada per ERC, en la qual, entre d'altres punts, es reclamava "l'alliberament parcial del peatge a l'autopista C-16 pels ciutadans i ciutadanes residents al Bages, ja que la considerem com la millor fórmula per avançar en el procés de reduir el trànsit de la carretera C-55 i augmentar-ne la seguretat, o en tot cas, aplicar una nova política tarifària per incrementar el trànsit a la C-16".

Per tot plegat, ERC Manresa insisteix en el que ha estat una reclamació del partit republicà des dels anys 90 i que era un dels seus punt del programa del 2011: "Per superar les actuals congestions en els eixos viaris direcció Barcelona, mantenim la prioritat d'alliberar els peatges de l'autopista Terrassa-Manresa, enfront del desdoblament del tram Sud de l'Eix del Llobregat. La primera solució té menys impacte ambiental i és d'execució més ràpida." 

A més, afegeix, és la solució que garanteix menys accidents, si es preveu que, en el període que durin les obres de desdoblament de la C-55, la seguretat viària es veurà reduïda i per tant s'incrementarà, temporalment, la sinistralitat.

A mitges
Des d'ERC Manresa es valoren positivament les mesures proposades pel conseller Santi Vila. "És un pas important, però entenem que no és el definitiu, i demanem que properament es pugui anar millorant", asseguren els republicans, que afegeixen que "vetllarem per tal que es vagin concretant les dates per implantar aquesta proposta, i que des de l'Ajuntament s'introdueixin els canvis en el planejament urbanístic que requereix la proposta presentada".

A parer d'ERC Manresa, els descomptes que es proposen són només per a hores punta, i per beneficiar-se'n caldrà tenir un Teletac. És evident que els usuaris habituals se'n beneficiaran, però no la totalitat de la població. A més, és una mesura que només afecta als dies feiners.

Els caps de setmana, el peatge continua valent 7,73 euros. "Una barbaritat", diu Pere Culell, "que, no resoldrà les congestions a la C55 dels diumenges a la tarda".