ERC de Sant Fruitós critica que la pujada de la taxa d'escombraries no es compensi amb la congelació de la resta d'impostos

Argumenta que "l'increment d'aquesta taxa allibera diners del pressupost general que abans hi destinava el consistori"

Publicat el 13 de novembre de 2024 a les 16:03

El grup municipal d'ERC a Sant Fruitós de Bages ha posat el crit al cel per les ordenances fiscals de 2025 que el govern de Gent fem Poble vol aprovar per a l'exercici 2025. Com va avançar NacióManresa, la proposta contempla apujar la majoria de taxes i tots els impostos d'acord amb el percentatge que correspon a l'Índex de Preus al Consum (IPC) amb l'objectiu d'ajustar-los a la inflació, però la taxa de recollida d'escombraries pretén apujar-la molt més, un 40%.

Els republicans recorden que la pujada d'impostos per al 2025 "se suma a la pujada molt significativa que es va produir l'any 2024, en el qual l'IBI va augmentar un 23% i la taxa de recollida de residus, un 45%". En aquesta taxa, si se sumen els augments dels anys 2024 i 2025, que un habitatge que pagava 97 euros l'any 2023, passarà a pagar-ne 197 euros l'any 2025, "més del doble".

A més, aquesta proposta arriba poc després que es faci pública la liquidació del pressupost del 2023, "que evidencia que, al contrari del que defensava el govern municipal, quan va acabar aquell any, l'Ajuntament es trobava en una situació financera molt positiva". Els republicans exposen que l'any 2023 es va tancar l'exercici amb uns ingressos rècord de 13,5 milions d'euros, amb un resultat pressupostari positiu d'1,2 milions d'euros i amb un fons líquid de tresoreria de 8,9 milions d'euros. La situació financera de l'Ajuntament "ara és ben sòlida, i ja ho era abans de la pujada de taxes i impostos del 2024", raonen. Per això mateix, ERC considera "innecessari" tornar a apujar taxes i impostos.

La formació considera que si s'apuja la taxa de gestió de residus per ajustar el cost d'aquest servei a l'import de la taxa recaptada, "no trobem lògic que hi hagi un augment general de la pressió impositiva, perquè l'increment de la taxa allibera diners del pressupost general que es poden destinar a altres serveis o a inversions". ERC creu que "disposar d'aquests diners permet abaixar la pressió impositiva sense que això comporti cap perjudici per a la població".

Per això, el grup municipal d'ERC a Sant Fruitós proposa la congelació de l'IBI i de la resta de taxes que no són la de recollida de residus, i aplicar bonificacions que redueixin la pressió impositiva, especialment, a les rendes més baixes, i fomentin el reciclatge i incentivin l'ús d'energies renovables.