Fem Manresa veu com «una broma de mal gust» que Monbus pugui guanyar el servei de bus a Barcelona

La candidatura assenyala que el fet que la Generalitat permetés a la companyia participar en el concurs demostra que "alguna cosa falla"

  • Monbus podria retenir el servei Manresa - Barcelona quatre anys més -
Publicat el 13 d’abril de 2025 a les 15:32
Actualitzat el 13 d’abril de 2025 a les 18:49

"Sembla una broma de mal gust". Això és el que declaren des de Fem Manresa, referint-se a la notícia avançada per NacióManresa que l'empresa Monbus ha obtingut la millor puntuació en la licitació del servei de bus entre la capital del Bages i Barcelona. Després de vuit anys de gestió de la línia, el nou contracte "permetrà a l'empresa embutxacar-se 12,16 milions d'euros públics" més en els pròxims quatre anys, "malgrat l'acumulació de queixes dels usuaris" per la manca de freqüència i puntualitat, per la saturació dels vehicles o els problemes de seguretat derivats.

Per Fem Manresa, només el fet que el Departament de Territori de la Generalitat permetés a Monbus participar en el concurs de la nova licitació tot i l'acumulació de greuges ja demostrava que "alguna cosa falla", però la possibilitat que li atorgui el nou contracte "és la gota que fa vessar el got". "És intolerable que la Generalitat continuï regalant diners públics a una empresa que ens ha maltractat repetidament, quan el que hauria d'estar fent és treballar per internalitzar el transport públic, cosa que facilitaria un control efectiu del servei, la seva millora i la protecció dels drets laborals dels conductors", defensen des de la candidatura.

Segons el grup municipal, si la línia de bus entre Manresa i Barcelona deixés d'estar en mans privades, fins i tot "podria sortir més barata a l'administració pública, ja que no hauria de garantir el marge de benefici empresarial i s'estalviaria les despeses vinculades a auditories i expedients sobre un mal servei. Mentre la Generalitat ja ha obert expedients sancionadors a Monbus per la línia Igualada-Barcelona (on el 2017 es va fer una auditoria que va acreditar incompliments greus per part de l'empresa), encara no se saben els resultats de l'auditoria feta l'any passat a la línia entre Manresa i la capital catalana.

Aquest últim fet afegeix més llenya al foc a una situació que Fem Manresa considera "lamentable", especialment tenint en compte que el novembre del 2024, a proposta de la candidatura, el ple municipal va aprovar per unanimitat reclamar a la Generalitat la publicació dels resultats de l'auditoria. "Ara com ara, no només no sabem quina és la magnitud del desastre registrat en el servei de bus, sinó que el Departament de Territori ha tornat a atorgar la línia a l'empresa responsable sense despentinar-se". Fem Manresa recorda que, a banda de les queixes acumulades a Catalunya, també ha estat condemnada a Galícia per pràctiques anticompetitives en haver-se repartit les concessions públiques amb l'empresa Alsa, cosa que podria haver generat sobrecostos per l'administració.

Per Fem Manresa, la nova concessió per Monbus és un indici que el govern català continuarà "sense prioritzar" uns bons serveis públics per la Catalunya Central. "Tant de bo que ens equivoquem, però de moment tot indica que la Generalitat continuarà amb el tracte de segona cap a Manresa i la Catalunya Central en comparació amb l'Àrea Metropolitana, també amb la xarxa de transport públic", denuncia la candidatura. "Necessitem urgentment uns responsables polítics que, en lloc de continuar entregant els diners de tothom a empreses com Monbus, defensin els drets de totes aquelles persones que, per motius laborals, acadèmics, sanitaris o personals, ens hem de desplaçar diàriament cap a l'Àrea Metropolitana".

Actualment, la licitació es troba en període d'al·legacions. Les altres dues companyies concursants han estat Sagalés i Alsa.