Junts exigeix la paralització immediata de la zona de baixes emissions de Manresa

Bacardit argumenta que, tot i la normativa europea d'obligat compliment, la mesura aprovada a la ciutat "és desproporcionada i innecessària"

Josep Gili, Ramon Bacardit i Merx Tarraagó davant l'estació de control de contaminació de la plaçaa Espanya
Josep Gili, Ramon Bacardit i Merx Tarraagó davant l'estació de control de contaminació de la plaçaa Espanya | Junts
Redacció
25 d'octubre de 2024, 13:43
Actualitzat: 14:19h

El grup municipal de Junts a l'Ajuntament de Manresa ha demanat al govern de la ciutat aquest divendres en roda de premsa que aturi la implantació de la zona de baixes emissions (ZBE) que va aprovar en el ple del passat mes de setembre, i que ha d'instaurar-se el gener de 2025.

Junts argumenta que, tot i la normativa europea d'obligat compliment, la mesura aprovada a Manresa "és desproporcionada i innecessària" ja que afectarà el 85% de la ciutat, el 71% de les activitats censades al municipi i el 75% dels seus equipaments, molts d'ells de caràcter supramunicipal, i el 40% dels vehicles que circulen diàriament per la ciutat.

Impacte en la mobilitat i l'economia de la ciutat

L'aprovació de la ZBE, que entrarà en vigor el gener de 2025 per als no residents i el gener de 2026 per a tothom, tindrà "un impacte molt significatiu" en la mobilitat de la ciutat. Així ho reconeix el mateix Pla de Mobilitat Sostenible aprovat pel govern municipal, ha explicat el cap de Junts, Ramon Bacardit. A més, tenint en compte que almenys el 60% dels vehicles que circulen a la ciutat provenen de fora la ciutat, resulta obvi el fet que la mesura "tindrà repercussions negatives en l'activitat econòmica de Manresa, afectant especialment el comerç local", ja que, considera, "els visitants de la Catalunya Central "optaran per altres ciutats com Vic, Igualada o Terrassa",

Bacardit recorda que implementació d'aquesta mesura afectaarà el 40% dels vehicles que circulen a la ciutat diàriament, fet que ens porta a milers d'afectats de Manresa, als quals caldria afegir els milers de vehicles que entren i surten de la ciutat i no hi estan matriculats. Per altra banda, i d'acord sempre al propi projecte tècnic, dins la zona delimitada de ZBE s'hi troben 4.351 activitats censades, que representen el 71,1% de les activitats del municipi. 

El projecte que el ple ha aprovat a instància del govern municipal estima l'impacte sobre les finances municipals de la mesura tot dient que comportarà uns majors ingressos de 207.000 euros al primer any, amb una estimació de 4.140 sancions, "però no estima l'impacte econòmic i penalitzant que suposarà el canvi de vehicles a les famílies i la reducció de facturació a comerços i establiment", ha puntualitzat Bacardit. Només aquest fet, que té un impacte enorme per als ciutadans de Manresa, "els hauria de fer reflexionar i aturar la mesura que van aprovar els tres grups del govern". 

Mapa d'afectació de la Zona de Baixes Emissions de Manresa. Grafisme: AjM
Mapa d'afectació de la Zona de Baixes Emissions de Manresa. Grafisme: AjM

"Deixadesa de funcions" per part de l'Ajuntament

El projecte tècnic que estableix les pautes i directrius per a la implantació de la ZBE, remarca notablement la importància d'adequar una xarxa d'aparcaments dissuasius als perímetres de la zona com a pas previ i imprescindible a la posada en funcionament de les restriccions d'accés. Junts posa sobre la taula que "després de nou anys al capdavant de les regidories d'Urbanisme i Mobilitat, ni l'alcalde Aloy ni els regidors del seu partit que n'han estat al capdavant, no han sigut capaços de donar compliment a aquest pas que el mateix document d'implantació considera imprescindible". 

La realitat ambiental de Manresa

Un altre argument clau de Junts per Manresa és que la ciutat "no té un problema de qualitat de l'aire" que justifiqui la implantació d'una ZBE tan extensa. Les dades actuals mostren que mai no s'han superat els nivells de presència de contaminants com el Diòxid de Nitrogen, ni les Partícules PM₁₀, complint amb els valors de protecció de la salut. De fet, les dades recollides mostren que estem "molt millor" que els objectius establerts al Pla de qualitat d'aire pel 2027 i a nivells propers a les directrius que estableix l'OMS, que són molt exigents. Malgrat això, el projecte tècnic proposa la millora d'aquests nivells, fixant uns "estàndards de qualitat de l'aire difícilment igualables" a cap altra ciutat del país, per a justificar la implantació de la ZBE en base a l'assoliment d'aquestes reduccions. 

Segons Junts, l'"error original" rau en el fet que l'estació de recollida de dades que serveixen per justificar tot el projecte, és la que està situada a la plaça Espanya, "just al costat de les parades dels autobusos de línies comarcals". Junts constata el despropòsit majúscul que suposa haver fonamentat aquesta ZBE segons una recollida de dades de la qualitat de l'aire que no reflecteix la realitat de la ciutat. Així, afirma que si l'estació meteorològica hagués estat ubicada a un altre indret, o bé les parades de bus fossin a una altra banda, tota la fonamentació que sustenta la implantació i característiques d'aquesta ZBE "hauria decaigut per ella mateixa". 

Exigències i propostes alternatives

Junts per Manresa exigeix la paralització de la ZBE fins que no es realitzi una valoració acurada de l'"impacte econòmic" que aquesta mesura tindrà sobre la ciutat, especialment sobre el comerç i les famílies afectades, i a partir d'aquí que es redibuixi la zona que quedaria afectada per la mesura, "reduint-la a la mínima expressió". 

A més, demana al govern que, d'acord amb el que el mateix Projecte Tècnic exigeix, es desenvolupi la xarxa d'aparcaments dissuasius amb una connexió adequada de transport públic abans de tirar endavant la ZBE. 

Finalment, Junts per Manresa ha explicat que presentarà al·legacions a l'ordenança abans del termini del 14 de novembre, per tal de defensar una aplicació més adequada a la realitat territorial i social de la ciutat, i insta el Govern Municipal a exercir un lideratge responsable que tingui en compte les necessitats específiques de Manresa com a capital de les comarques centrals.