ERC critica la «demagògia» de Junts amb un desdoblament de la C-55 «que no va executar quan podia»

Els republicans asseguren que no es pot parlar de la C-55 sense buscar solució a la C-16

Carretera C-55
Carretera C-55 | ACN
Nació
09 de febrer del 2024
Actualitzat a les 22:55h
ERC Bages considera que parlar de millores a la mobilitat del Bages i de la resta de la Catalunya Central exigeix fer-ho "des de la responsabilitat i la coherència", actuant de forma paral·lela a la C-55 i la C-16, perquè és allò que "comporta un major benefici per a la ciutadania".

ERC es mostra "sorpresa per la poca memòria i manifesta voluntat partidista, amb peticions de màxims inclosa", de Junts per Catalunya pel desdoblament total de la C-55, fins a Abrera, unes exigències que "trenquen consensos, aconseguits amb els esforços de totes les institucions, representants i entitats territorials implicats, amb l’objectiu de reduir la mortalitat dels xocs frontals, bonificar un cost encara excessiu del peatge i concretar altres actuacions necessàries".

ERC critica també que aquestes exigències "sorprenen encara més" quan Junts ha estat al capdavant de la conselleria de Territori de la Generalitat durant 17 anys després de la primera aprovació del desdoblament al Parlament, de la mateixa manera que el PSC el va liderar durant 7 anys més, i "no van ser capaços o no van voler executar el desdoblament de la C-55". "Dades que s’incrementen si comptem que dels 44 anys d’autonomia, quasi 35 ha estat en mans dels convergents", apunten. Per això, consideren que actua amb "demagogia".

Per una altra part, els republicans recorden que la concessió de l'autopista de la C-16 hauria finalitzat l’any 2022, "però va ser el govern de CiU el responsable d’allargar-lo 15 anys més, amb el llast econòmic i social corresponent". En aquest sentit, ERC denuncia "l’estafa" d’aquesta concessió, amb més de 4.000 milions d’euros que pagarà la ciutadania i les administracions fins a la seva finalització, quan el seu cost real va ser de 127 milions d’euros.

És per això que ERC reitera la demanda "d’aclarir tots els dubtes que hi ha entorn aquesta qüestió relacionats amb si s’han incomplert condicionants de la concessió, així com també que es faci tot allò que sigui possible per eliminar el peatge implícit per al ciutadà, amb l’aixecament de les barreres i un peatge a l’ombra, o fins i tot extingir-la".

També recorden que els consensos es van concretar amb l’acceptació de les propostes concretes del departament de Territori presentades ara fa un any i que consisteixen en una inversió de 50 milions d'euros per convertir el tram Castellbell i el Vilar - Manresa en una via ràpida de 2+1, "i 2+2 en alguns trams", incloent la variant de Castellgalí. També en implementar les millores necessàries a la C-55 nord. Així mateix, s’està estudiant la millor opció possible per a un nou accés a Sant Vicenç, més al nord de l’actual, que no ha de ser incompatible amb aquestes accions. Alhora també, la connectivitat de la C-16 amb el territori amb nous enllaços i accessos, i la finalització de la B-40 per enllaçar la C-16 amb la A2.

En aquest sentit, parlar de millores a la mobilitat de les comarques del Bages, Berguedà i Solsonès "implica mesures integrals en infraestructures viàries, a la C-55, com s’estan fent, una C-16 alliberada de peatges, i un sistema ferroviari que funcioni bé, pilar fonamental per al desenvolupament territorial i el compromís per una mobilitat sostenible i de baixa emissions".

ERC assegura que ha començat a treballar per aconseguir el màxim consens, que ja ha iniciat amb la CUP, i "avançar en la ràpida execució d’aquests projectes tan importants per al desenvolupament sostenible, pròsper i equilibrat de les comarques de la Catalunya Central".