
El compte enrere per decidir sobre la continuïtat del Teatre Conservatori ha començat aquest dimarts a l'Auditori de la Plana de l'Om amb una taula rodona composada, principalment, per arquitectes i amb la intervenció de l'alcalde de Manresa, Valentí Junyent, que ha donat per enteses les sensacions de l'ample de la població sobre l'executiu de la ciutat dient que "el govern ni guanyarà ni perdrà depenent del resultat de la consulta sobre el Conservatori". També s'ha donat el tret de sortida a una exposició sobre la història i el futur del teatre que serà a la sala d'exposicions fins al dia abans de les votacions.
En el seu parlament previ a l'acte, Junyent ha volgut esvair dubtes: "Manresa necessita un segon espai escènic" d'una mida intermèdia entre la sala gran (800 espectadors) i la sala petita (200) del Kursaal, com ara el Conservatori (500); però també ha deixat clar que "l'actual Conservatori no està en condicions" i això "la població ho ha de saber i per això instal·lem l'exposició". L'alcalde ha aprofitat que la sala de l'Auditori de la Plana de l'Om oferia uns tres quarts de la sala plena per fer una crida a votar els propers 10 i 11 de maig, sense faltar-li un punt d'ironia. "El resultat de la consulta, sigui el que tothom es pensa, o no ho sigui, necessita estar legitimat amb una alta participació".
Poc abans de la taula rodona, el grup format per 82 entitats que estan en contra de l'enderrocament del Teatre Conservatori ha fet la seva presentació davant dels mitjans amb una foto a la plana de l'Om i la presentació de les seves properes activitats.
A la taula rodona, l'arquitecta Núria La Plaza situava la història de l'edifici des de 1321 fins a l'actualitat amb totes les variacions estructurals i d'ús que ha patit durant els darrers set segles, i destacava els detalls dignes de conservar a nivell arquitectònic: la part de la Muralla de l'edifici, el claustre, i el fet de ser un dels quatre teatres catalans amb aquesta estructura italiana de platea i llotges.
La idea de presentar l'espai que ocupa l'actual Teatre Conservatori com a continuació del Passeig ha anat a càrrec de l'arquitecte del POUM Mauro Mas, i de l'arquitecte municipal, Ramon Nieto, que han presentat visualment un projecte amb una plaça de Sant Domènec ampliada, amb una certa estructura del teatre conservant els elements de més valor històric i patrimonial de l'edifici. En aquest sentit, Nieto també ha explicat les modificacions que caldria realitzar en l'actual teatre per adequar-lo a les normes actuals, que ha xifrat en 9,5 milions més l'IVA. Aquesta xifra, però, com el mateix arquitecte ha assumit, és una quantitat similar de despesa per metre quadrat a la reforma d'altres equipaments escènics de diverses ciutats de Catalunya. En els plafons de l'exposició s'assenyala que fer un teatre nou costaria 6,5 milions.
El contrapunt, tot i que la majoria d'intervencions han estat de tipus tècnic, l'ha posat l'exgerent de Manresana d'Equipaments Escènics, Valentí Oviedo, que, com a antic responsable del Kursaal i el Teatre Conservatori, ha posat en valor els usos i l'afluència de públic que té el Conservatori en l'actualitat, amb un trànsit de 46.000 persones per any, i amb companyies que poden assajar còmodament, i un espai de circ que ha format a més de 200 alumnes.
Per ajudar a prendre consciència sobre l'estat i utilitat del Teatre Conservatori, l'Ajuntament ha programat visites guiades a les seves parts més ocultes per al públic els propers 25 i 26, a partir de les 6 de la tarda, i 27 d'abril, fins a les 2 del migdia.
