La lluita contra el racisme es pot vehicular a través de diverses vies. Una d'aquestes vies és l'art, tal com ho demostra l'acció que s'ha dut a terme durant aquest dissabte a la plaça Puigmercadal, anomenada 'Pintem contra el racisme'. L'acte ha consistit en dues accions diferents, per una banda es pintava un mural contra el racisme en una de les façanes del mercat del Puigmercadal i, per l'altra, s'ha rebut la 'sonda de paper', un llibre itinerant on diversos artistes bagencs hi han plasmat la seva visió de la lluita contra el racisme.
L'acte ha estat organitzat l'associació Tots Fem Bages, amb la col·laboració de l'Associació de Veïns del Barri Antic i, també, de Ferran Cerdans de 'Llibres Artesans'. Per Francesc Navarro, un dels responsables de Tots Fem Bages, aquestes accions formen part d'un projecte que es dedica a difondre un programa antiracista. La idea de fer una sonda de paper ha estat una manera més d'escampar aquest ideari. La sonda de paper és un tipus de projecte que ja s'havia fet però amb altres temàtiques. Va començar com un llibre en blanc on, posteriorment, deu artistes del Bages han dit, a través de la seva obra, no al racisme utilitzant diverses tècniques artístiques. Les pàgines de la sonda s'han anat omplint progressivament tot viatjant per diversos punts del Bages, el recorregut i els artistes es poden consultar a la pàgina 'Llibres Artesans'. La que es podria considerar la onzena pàgina del llibre, i la més visible, és el mural que avui es pintava a la plaça Puigmercadal. Per Anna Martínez, presidenta de l'Associació de veïns del Barri Antic, la seva ubicació a la plaça del mercat respon no només al fet de trobar-se en un lloc molt concorregut, sinó també a trobar-se en un barri que és el màxim exponent de la multiculturalitat i la diversitat a la ciutat. Aquest mural, fet pels artistes Aina Sallés i Berni Puig, encara necessitava unes hores per acabar-se però, un cop acabat, vol reflectir la diversitat a través de la varietat de colors que hi quedaran plasmats.
Els responsables de l'acció han volgut remarcar que han comptat amb col·laboració molt diversa, des dels artistes que hi han participat, fins a la persona que ha cedit la grua per poder pintar amb seguretat el mural situat a la façana del mercat Puigmercadal. Un cop fet, el mural, quedarà integrat de manera permanent a la façana, en el cas de la sonda de paper estarà exposada durant un mes a la llibreria Papasseit, situada a la plaça Gispert de Manresa.
'Pintem contra el racisme' és un projecte adherit a la campanya 'No votis injustícia', organitzada per SOS Racisme, que vol conscienciar a la gent que cal lluitar activament contra el racisme.