Manresa seguirà renovant la zona del riu

Es recuperarà la vegetació, s'arreglarà el camí i es traslladaran els horts de la zona del riu Cardener de Manresa

Publicat el 02 de juny de 2010 a les 16:00

Imatge general de l'ordenació prevista per l'avantprojecte del parc del Cardener

L'Ajuntament de Manresa donarà enguany un impuls important al desenvolupament del Parc del Cardener, la primera intervenció prevista abasta el marge dret del riu entre el pont del Congost i el pont Nou i té la finalitat de convertir tota aquesta zona en una àrea de parc tot recuperant el bosc de ribera. La segona intervenció, situada al marge esquerre a l'entorn del pont Nou, consisteix en la retirada dels horts encara existents. També s'està treballant per aconseguir finançament per a la millora de la llera del riu en el seu tram central, el corresponent a la façana sud de la ciutat.

El tram oest del Parc del Cardener, que va des del pont del Congost fins el nord de Sant Joan de Vilatorrada, disposa d'un avantprojecte redactat l'any passat que estableix els criteris d'ordenació de la vegetació, de la topografia i dels camins. De cara a aquest any es posarà en funcionament un tram del parc del Cardener al marge dret del riu, el tram entre el Pont Nou i el pont del Congost, i es retiraran els horts existents a la banda esquerra situats al sud i al nord del pont Nou. La primera d'aquestes accions se centrarà en recuperarà la vegetació de ribera i es farà un camí per recórrer l'espai des del pont del Congost fins al pont Nou. Aquestes obres tenen un pressupost de 542.121€. Pel què fa a la retirada d'horts a l'altre costat del riu, entre la fàbrica dels Panyos i el Pont Nou, es preveu fer una actuació de trasllat dels horts existents cap a uns terrenys municipals del sector de regadiu del Poal, que complementarà les intervencions que, en el marc de projecte Riu Verd, s'han realitzat fins ara en aquest àmbit destinades a la neteja, desbrossaments, instal·lació de bancs i millora de camins. L'actuació de trasllat dels horts al Poal, amb un pressupost de 90.138€, possibilitarà la revegetació de la zona afectada, una intervenció que resta pendent d'una subvenció de l'Agència Catalana de l'Aigua.

Imatge general d'ordenació del planejament urbanístic del tram sud del Cardener

A banda de les actuacions de remodelació a la Reforma i de la falda del Puigcardener, en la qual cal incloure-hi la nova rotonda de Sant Marc, la millora i ampliació de l'espai del parc del Cardener en aquest àmbit del riu va estretament lligat a l'execució del nou traçat del vial del passeig del Riu pel cap del pont de la Reforma tot eliminant el traçat per sota d'aquest pont. L'execució d'aquest projecte, en tràmit d'aprovació en el tram entre la plaça de la Reforma i el carrer Apotecari, permetrà eixamplar el parc del Cardener i millorar-ne substancialment el seu accés des del barri antic de la ciutat.

En relació a la millora de la llera del riu en aquest tram (entre el pont del Congost i el pont Vell), l'Ajuntament està negociant amb la Dirección General de Medio Natural del govern de l'Estat una inversió de 250.000 euros. Aquesta actuació consistiria en completar l'eliminació de vegetació al·lòctona a la llera (especialment canyes) i la plantació d'arbrat i vegetació de ribera.

Pel què fa al tram sud del Cardener, que s'estén des del pont Vell fins a la desembocadura de la riera de Rajadell, s'ha desenvolupat el planejament urbanístic que fixa les directrius de la seva futura ordenació.  Aquest planejament urbanístic té com a objectius potenciar i millorar la utilitat pública dels valors d'arqueologia industrial, paisatgístics i de bosc de ribera que es concentren en aquesta zona tot completant-hi els recorreguts que han de permetre enllaçar el pont Vell amb la riera de Rajadell.

Nou traçat del passeig del Riu (tram Reforma-Apotecari)

Manresa ja ha portat a terme actuacions per avançar en la recuperació de l'espai del Cardener. Les intervencions de Riu Verd I i II que es van fer als marges del riu van permetre recuperar el bosc autòcton de ribera, s'han eliminat horts que es cultivaven fora de la legalitat, s'han eliminat les canyes i s'hi han plantat arbres. A més, el juny del 2008, l'Ajuntament de Manresa va enderrocar les edificacions de Cal Ninus on s'ubicaven les antigues instal·lacions del butà. Estaven situades a la carretera de Sant Joan, davant del trencall del Congost, tocant a la llera del Cardener i a prop del Pont Nou. L'enderroc va anar acompanyat d'una llaurada general dels terrenys tot respectant els arbres existents. També es va retirar un volum important de terres abocades fa decennis al costat nord del pont Nou que ha permès recuperar la visibilitat del conjunt d'aquest element de patrimoni arquitectònic de la ciutat i, mitjançant una actuació de l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA), s'ha pogut desbrossar la llera del riu al costat nord, per tal de facilitar el pas de l'aigua i millorar la relació visual entre el passeig del Riu i l'aigua.

Totes aquestes intervencions, les ja fetes i les que es faran properament, pretenen recuperar el bosc de ribera als dos marges del Cardener, convertir les riberes del riu en un parc urbà lineal compatible amb el lleure urbà i donar continuïtat als camins per poder recórrer el riu d'extrem a extrem del terme municipal així com enllaçar-los amb altres camins de l'entorn. Segons l'Ajuntament de Manresa, aquesta continuïtat dels camins permetrà en un futur relligar els diferents elements patrimonials d'arquitectura industrial que hi ha al llarg del riu (des de Cal Gallifa, a Sant Joan de Vilatorrada, fins a les fàbriques Vermella i Blanca tot passant per les fàbriques dels Panyos o La Favorita).