Prevenen la diabetis al mercat de la Font dels Capellans

Publicat el 13 de novembre de 2012 a les 20:09
Parada al mercat de la Font on es feien proves de glucèmia. Foto: Pere Fontanals

El Centre d'Atenció Primària (CAP) Sagrada Família de Manresa, de l'Institut Català de la Salut (ICS), ha fet aquest matí una acció de sensibilització amb l'objectiu de prevenir la diabetis, coincidint amb la celebració, demà dimecres, del Dia Mundial de la Diabetis. L'activitat ha estat impulsada conjuntament per l'equip del CAP i l'Associació de Diabètics de Catalunya, i ha consistit en la instal·lació d'un punt informatiu al mercat de la Font dels Capellans en què s'ha donat informació sobre la malaltia i s'han fet proves de glucèmia a totes les persones que ho han volgut.

La diabetis afecta un 7,6% dels catalans i es calcula que encara hi ha un 6% més de la població que ho és sense saber-ho. Es tracta d'una malaltia que ha anat en augment els darrers anys, majoritàriament la de tipus 2, que va associada a l'edat i, sobretot, a l'excés de pes. Els professionals de la salut recomanen la prevenció com a millor forma de lluitar contra la malaltia.

Hàbits saludables
Evitar l'obesitat és la primera mesura aconsellada contra la diabetis. En aquest sentit, portar una alimentació saludable, seguint les recomanacions de la piràmide dels aliments, és fonamental. Cal incrementar el consum d'hortalisses, verdures i fruites amb 5 racions totals al dia (1 o 2 de verdures cuites, 1 de verdures crues i 2 o 3 peces de fruita), prendre entre 2 i 3 racions al dia de productes integrals procedents de gra sencer, augmentar el consum de llegums i cereals integrals, disminuir el consum de begudes i aliments ensucrats, reduir el consum de carn i augmentar el de peix, utilitzar sempre l'oli d'oliva, consumir làctics descremats i menjar amb poca sal. A la vegada, s'ha d'augmentar l'activitat física diària i eliminar el tabac i l'alcohol.