Disney cancel·la «The Acolyte», la sèrie d'«Star Wars» que va rebre una onada de racisme i homofòbia

La ficció va ser objecte de centenars de vídeos a TikTok o YouTube, i milers de missatges polèmics a les xarxes socials, que situaven Disney a l'ull de l'huracà d'una polèmica contra el col·lectiu i la saga de ciència-ficció en ple mes de l'orgull

La polèmica contra The Acolyte per racisme i homofòbia
La polèmica contra The Acolyte per racisme i homofòbia | The Walt Disney Company
20 d'agost de 2024, 17:00
Actualitzat: 17:03h

The Acolyte no gaudirà d'una segona temporada. Disney decideix cancel·lar la sèrie amb tot l'argument pels aires i talla de soca-rel un problema que va escanyar la companyia en termes de relacions públiques durant els primers mesos de l'estiu. Una onada homòfoba i xenòfoba van colpejar la sèrie, que començava el seu camí ranquejant per culpa d'argument irregular que no va acabar de convèncer del tot els fans d'Star Wars.

Leslye Headland, creadora de la ficció, tenia molt clar que volia seguir com a mínim una temporada més, com havia expressat en diverses entrevistes, i va presentar el seu projecte a la multinacional. The Walt Disney Company talla sense miraments així les expectatives de futur de la sèrie i s'uneix a altres títols de l'univers galàctic que tampoc han superat una primera temporada, com va ser Obi-Wan (que no tenia certa perspectiva de mantenir més episodis) i Boba Fett (que no va encaixar gens bé ser una ombra del llegat de The Mandalorian).

Encara que no hagin transcendit els arguments oficials per a la seva cancel·lació, les fortes crítiques contra el contingut i contra els seus protagonistes o creadors ha arrossegat el llegat de la sèrie, que "només ha durat en antena" dos mesos. The Acolyte seguirà en streaming a la plataforma de Disney, però el seu final obert quedarà segellat per sempre per aquesta cancel·lació pràcticament rècord. Mai un producte d'aquesta categoria i d'aquesta franquícia havia patit una patinada similar.

El tsunami d'ultradreta contra The Acolyte

No era el primer cop que els fans més puristes de la saga Star Wars inicien una croada contra algun dels nous productes creats per Disney. En el moment que la multinacional d'entreteniment va adquirir la marca a George Lucas el 2012 per més de 4 bilions de dòlars, les decisions creatives de la companyia han suposat una espècie d'odissea empenyent una roca de cinc tones pel vessant d'una muntanya. La nova trilogia, un problema. Sèries com The Mandalorian o Andor salvaven els mobles, però l'odi creixia contra The Walt Disney Company en paral·lel als resultats irregulars del nou camí que va iniciar Marvel -marca també adquirida per l'empresa- després de la saga Endgame. Situats en context, ara, el tsunami d'animadversió contra Star Wars va anar lligat a tres conceptes: el masclisme, el racisme i l'homofòbia. Tot barrejat sota el paraigua de la puresa narrativa d'una saga que, en cap cas, ha seguit una línia recta des de la dècada dels anys 70 quan George Lucas va obrir el seu univers al públic. L'estrena de The Acolyte del passat mes de juny va suposar un esclat sense precedents contra la marca que, encara per a més inri, coincideix amb la celebració del mes de l'orgull LGTBIQA+ arreu del planeta.

Contextualitzem la magnitud del terratrèmol. Qualsevol usuari de TikTok o YouTube pot trobar vídeos -especialment a la primera xarxa social- amb milions de reproduccions on asseguren, de manera vehement, "que Star Wars ha mort" i "el moviment woke l'ha destruït". Fins i tot una de les veus més mediàtiques del moviment reaccionari dels Estats Units, Ben Shapiro, va decidir entrar de pet en el debat i mantenir aquest discurs. Quins són els problemes per a reaccionaris i puristes? Les decisions de guió de la sèrie, creada per Leslye Headland i dirigida i escrita per diverses persones. En paraules seves, aquesta nova ficció seria una espècie d'encreuament entre Kill Bill de Quentin Tarantino i Frozen. Més enllà de l'atreviment -i que, realment, un cop algú visualitza la sèrie podria afirmar sense por d'equivocar-se que l'afirmació és errònia-, va ser el tret de sortida perquè una onada d'antipatia saltés contra ella.

Headlant també va ser atacada pel seu passat. Va ser l'assistent personal de Harvey Weinstein a Miramax, l'empresa del productor i depredador sexual. Fins i tot va inspirar l'obra teatral Assistance, on s'assegurava que ella no va ser assetjada ni assaltada en cap moment, tampoc va veure res, però la seva feina sempre va estar barrejada en una espècie de boira molt tèrbola on "passaven coses". Aquest fet també va ser utilitzat com una arma pels seus crítics, titllant-la de còmplice.

Hi sumen la decisió d'afegir-hi elements com un repartiment racialitzat, l'aparició d'una parella de lesbianes que han concebut dues filles "sense la necessitat d'un home" i el fet que col·lideix -a parer seu- amb la història original d'Anakin Skywalker. El personatge que va interpretar Hayden Christensen, defenestrat en el seu moment i que ha tornat a aconseguir una fama més que merescuda, també és un símbol actual de les noves masculinitats reaccionàries. Tot plegat suposava un còctel Molotov que ha acabat esclatant a tots els nivells. En declaracions a El País, Headland deixava molt clar que ella és fanàtica des de petita, des dels inicis, i sap perfectament el que va suposar la compra d'Star Wars per part de Disney, on trencava amb molta de la història i cànon creat en paral·lel als llibres. "No vull que a tots els fans ens jutgin pel mateix", explicava en la seva presentació a Madrid de la sèrie.

Una review bomb en tota regla

L'onada de vídeos d'odi contra la creadora i la sèrie es podia palpar a les xarxes socials. Notícies falses, fent veure que Headland havia fet declaracions que no eren veritat; vídeos fora de context de 2018 de la protagonista, Amandla Stenberg, per fer veure que parlava d'Star Wars; o l'atac frontal homofòbic perquè apareixen "bruixes espacials lesbianes". A principis de juny, Forbes deixava clar el cop d'efecte auspiciat per fans enfadats i reaccionaris: és el producte de la saga pitjor valorat de tota la seva història a les pàgines webs de crítiques.

Des d'IMDB a Filmaffinity es pot notar l'odi, la crítica ferotge o el rebuig frontal pels conceptes que les creadores han volgut instaurar a la sèrie. "Disney segueix en la línia d'(homo)sexualitzar tot el que toca emparant-se que si no t'agrada el producte ets un homòfob, un masclista" afirma un usuari a FA, la pàgina amb més seguiment en castellà de tot el planeta d'aquestes característiques, rebent centenars de likes.

El review bombing a IMDB
El review bombing a IMDB

Donades aquestes circumstàncies, Headland va fer unes declaracions condemnatòries al New York Times. "Mantinc la meva empatia pels fans d'Star Wars, però vull ser clara: qualsevol persona que sigui una fanàtica, racista o faci discurs de l'odi... no el considero un fan". Això va encendre més les flames d'uns seguidors que no accepten una versió alternativa de la seva visió de la saga creada per George Lucas. La crítica professional va emetre judicis prou positius per a la sèrie, mantenint certes distàncies sobre la qualitat del guió, però aplaudint l'aposta. Com va succeir amb la sèrie d'Amazon Prime d'El Senyor dels Anells, els més fidels a una idea defensen el seu jardí amb les ungles i amb les dents. Els actors de The Acolyte, certament, van posar una catifa vermella per als crítics més sanguinaris. Durant les entrevistes per a promocionar la sèrie, van demostrar la seva falta de coneixement sobre la saga, amb nocions bàsiques: confonent Anakin amb Luke, o no sabent qui era realment Darth Vader.

@movie.review_man.man.man What did he SAYYYYYYYYY?? #starwars#starwarsfan#starwarstiktok#darthvader#acolyte#anakinskywalker♬ original sound - Kev 🎥🍿🎬

Així i tot, la ultradreta nord-americana va aconseguir escampar la taca d'oli a tot el planeta, fent-nos arribar a Catalunya i la resta de l'Estat aquesta insatisfacció que ha acabat contagiant moltíssims seguidors. "Han convertit la nostra saga estimada en un pamflet ideològic woke absolutament insofrible", repetia un altre usuari a FA amb encara més aplaudiments que l'anterior comentari citat. La memòria és curta, ja que diversos columnistes a Variety i a The Wire recordaven el fet que l'Amenaça Fantasma, el primer fil modern de George Lucas que iniciava la trilogia de preqüeles d'Star Wars, va rebre un escarni similar. Ara bé, aquella era "només" (entre moltes cometes) una crítica de contingut, al guió. Ara, en paral·lel a l'onada cavernària que viuen les xarxes socials, és una crítica de fons. Un atac directe al col·lectiu LGTBIQA+ en una ficció tan universal com Star Wars. En ple segle XXI, encara cal convèncer certa població que les lesbianes, els gais o les persones trans també els agraden les lluites amb espases làser. I, evidentment, també podrien ser jedi.