09
d'agost
de
2023, 08:55
Actualitzat:
8:56h
Una de cada tres consultes que rep el servei telemàtic d'atenció a la víctima del delicte, un servei gratuït del Departament de Justícia i gestionat per la Creu Roja, està relacionat amb la comissió de delictes de violència de gènere, fet que suposa un 30% de totes les consultes rebudes. A més, tres de cada quatre persones que fan ús del servei, que l'any 2022 va rebre un total de 4.279 consultes -3.738 trucades i 541 per correu electrònic- són dones.
Així es desprèn de l'últim balanç publicat aquest dimecres, que perfila que el 55% de les dones que l'han utilitzat tenen entre 18 i 50 anys. Més enllà de la violència de gènere, en segon lloc, amb un 18% se situen les consultes per delictes contra la propietat, seguides per les agressions sexuals (8,32%), la violència domèstica (7,74%), les agressions físiques (5,59%), les estafes (5,53%) i les amenaces (2,62%).
La segona consulta més formulada, en un 26% de les ocasions, és per saber on interposar una denúncia, seguida de la informació relativa als serveis d'orientació jurídica (5%), les dades de contacte dels òrgans judicials (5,3%) i les que estan relacionades amb l'assessorament i la defensa jurídica dels procediments judicials que tenen en curs (4,7%).
El nombre de persones que han necessitat suport emocional i acompanyament psicològic (569) s'ha incrementat un 4% respecte del balanç publicat l'any anterior, i representa un 15% de totes les consultes rebudes. En un 82% dels casos són dones.
El suport emocional que ofereixen els professionals del servei telemàtic d'atenció a la víctima del delicte està enfocat a reduir l'excés d'ansietat, rebaixar la intensitat de la situació emocional que està vivint la víctima i oferir escolta i comprensió. Es tracta d'una eina d'intervenció que s'utilitza quan la víctima experimenta una situació de crisi i no pot sostenir ni les emocions ni els pensaments.
Així es desprèn de l'últim balanç publicat aquest dimecres, que perfila que el 55% de les dones que l'han utilitzat tenen entre 18 i 50 anys. Més enllà de la violència de gènere, en segon lloc, amb un 18% se situen les consultes per delictes contra la propietat, seguides per les agressions sexuals (8,32%), la violència domèstica (7,74%), les agressions físiques (5,59%), les estafes (5,53%) i les amenaces (2,62%).
Serveis d'assistència i denúncies
La majoria de les consultes són per saber a quins serveis d'assistència o de suport es poden adreçar les víctimes. Així, un 54,20% (2.026) de les persones que truquen o hi contacten volen conèixer, per exemple, a quin centre sanitari han d'anar, quina és la comissaria de policia més propera o quins són els serveis socials de la xarxa comunitària que tenen a l'abast.La segona consulta més formulada, en un 26% de les ocasions, és per saber on interposar una denúncia, seguida de la informació relativa als serveis d'orientació jurídica (5%), les dades de contacte dels òrgans judicials (5,3%) i les que estan relacionades amb l'assessorament i la defensa jurídica dels procediments judicials que tenen en curs (4,7%).
Creix la necessitat de suport emocional
El nombre de persones que han necessitat suport emocional i acompanyament psicològic (569) s'ha incrementat un 4% respecte del balanç publicat l'any anterior, i representa un 15% de totes les consultes rebudes. En un 82% dels casos són dones.
El suport emocional que ofereixen els professionals del servei telemàtic d'atenció a la víctima del delicte està enfocat a reduir l'excés d'ansietat, rebaixar la intensitat de la situació emocional que està vivint la víctima i oferir escolta i comprensió. Es tracta d'una eina d'intervenció que s'utilitza quan la víctima experimenta una situació de crisi i no pot sostenir ni les emocions ni els pensaments.