
El Festival BBVA de Cinema de Muntanya de Torelló ha tancat inscripcions amb un perfil molt internacional. S’hi han inscrit 115 pel·lícules que provenen de 27 països diferents, vuit més que l’any passat. És xifra rècord en diversitat de països, i per tant aquesta 31a edició del Festival reitera que Torelló és icona mundial en aquest cinema especialitzat.
El Festival, coorganitzat amb la Fundació Antigues Caixes Catalanes i el BBVA, es portarà a terme del 15 al 24 de novembre a Torelló. Per primer cop, ha rebut pel•lícules provinents del Marroc i Geòrgia. També se n’han inscrit des d’orígens poc freqüents com l’Iran i Sèrbia, o Xile, Andorra, Sud-àfrica i Holanda.
També han arribat a Torelló films des d’Espanya (20 pel·lícules), França (20), Itàlia (12), Alemanya (9), Suïssa (9) i els Estats Units (5). I en menys freqüència, des de l’Argentina, Austràlia, Àustria, Bèlgica, el Brasil, el Canadà, Eslovàquia, la Gran Bretanya, el Japó, Nova Zelanda, Polònia, Rússia, i Txèquia, entre d’altres.
De totes les pel·lícules que s’han inscrit per participar, més de la meitat són pel·lícules noves, enregistrades el 2013. És un 10% més que l’any passat.
A partir d’ara, se’n seleccionaran una trentena que es projectaran a la gran pantalla del teatre Cirvianum de Torelló a partir del 15 de novembre. Se’n sabran les premiades durant la clausura del Festival, la nit del dissabte 23 de novembre. Just després, se’n faran sessions non-stop, una dissabte a la nit i tres més al llarg del diumenge 24.
Un referent mundial
El Festival BBVA de Cinema de Muntanya de Torelló és un dels més importants del món en aquest gènere. Exhibeix i posa en competició cada any els millors films del món sobre muntanya i natura. Durant deu dies, s’hi projecten des de pel·lícules sobre expedicions als cims del món, fins a reportatges de natura i d’esports d’aventura, o documentals ecològics i etnogràfics. D’aquesta manera i des de fa més de trenta anys, el Festival promou el respecte a la natura amb imatges d’alta definició i al mateix temps catapulta un esport minoritari, portant a Torelló les figures més rellevants de l’alpinisme. Per tot plegat, Torelló s’ha convertit en referent indiscutible del cinema de muntanya. En aquesta trentena edició, seran els escaladors belgues Nicolas i Olivier Favresse els que trepitjaran l’escenari del teatre Cirvianum..
El BBVA dóna continuïtat a una de les activitats històriques que s’havia impulsat des de les obres socials de tres entitats catalanes que ara s’agrupen sota el paraigües de la Fundació Antigues Caixes Catalanes de Sabadell, Manlleu i Terrassa. L’acord d’ara amb la Fundació Festival de Cinema de Muntanya de Torelló és fruït dels convenis de patrocini que s’havien assolit des de l’any 2009 tant amb Unnim com amb una de les seves predecessores, Caixa Sabadell, malgrat que el vincle es remunta a l’inici del certamen l’any 1983. Amb BBVA, s’ha garantit per a l’edició d’aquest any 2013 la mateixa aportació pressupostària que s’havia fet fins ara.
