ENTREVISTA

Cristina Isern: «Les polítiques d'igualtat i la conciliació són un repte important pels comerços»

La consellera delegada d'Isern Electrodomèstics, empresa guardona per la Generalitat amb el Premi Nacional de Comerç, atribueix el reconeixement a "l'esforç, la dedicació i la constància de tot l'equip" al llarg de set dècades

L'equip al complet d'Isern Electrodomèstics, empresa guardonada amb el Premi Nacional del Comerç.
L'equip al complet d'Isern Electrodomèstics, empresa guardonada amb el Premi Nacional del Comerç. | Cedida
18 d'octubre de 2024, 16:00
Actualitzat: 23 d'octubre, 9:09h

L'empresa familiar Isern Electrodomèstics, fundada l'any 1952 a Roda de Ter, ha estat guardonada per la Generalitat de Catalunya amb el Premi Nacional de Comerç, un reconeixement a la capacitat d'adaptació i actualització de l'empresa al llarg de set dècades, així com per ser un referent del sector i del comerç de proximitat a la comarca.

"Tenim un posicionament molt clar com a empresa: només ens volem dedicar a la comarca d'Osona" explica la consellera delegada de la companyia, Cristina Isern (1990), qui forma part de la tercera generació al capdavant de la companyia. Graduada en Psicologia per a la Universitat de Barcelona, també va completar un postgrau en Administració i Direcció d'Empreses a la Universitat Pompeu Fabra i va obtenir un Màster en Dret Mercantil a l'Il·lustre Col·legi d'Advocats de Barcelona.

Aquest 2024, Cristina Isern ha estat la guardonada amb el premi FEM DEO –un reconeixement al lideratge femení en el món empresarial de la comarca d'Osona impulsat per la Cambra d'Osona, el Consell Empresarial d'OsonaCreacció- per la direcció compromesa amb els equips i les persones que els integren i la seva aposta per a la humanització de l'empresa, preocupant-se pel clima laboral i el benestar dels treballadors.

cristina isern isern electrodomestics 2024 irene gimenez nacio osona
Cristina Isern, consellera delegada d'Isern Electrodomèstics.Osona.com

Els inicis de l'empresa se situen a Roda de Ter l'any 1952. Els productes i els serveis que s'hi oferien aleshores són força diferents dels d'avui. Com va començar tot plegat i qui en va ser el visionari?
Isern va començar la seva activitat empresarial l'any 1952 de la mà de Ramon Isern, el nostre avi. En aquell moment no existien les ràdios, i ell es va formar per manipular les peces perquè els aparells poguessin funcionar. Ho combinava amb una altra feina, perquè la tecnologia i l'electrodomèstica encara no existien com a tal, fins que amb el pas dels anys va aparèixer la rentadora, el primer congelador o la televisió en blanc i negre i més endavant amb color. Tenim la sort d'haver vist el naixement de cada electrodomèstic, perquè hi som des de la prehistòria. Això és molt bonic i, fins i tot ara, presenciem els nous avenços, per exemple, amb la intel·ligència artificial.

Isern Electrodomèstics és una empresa familiar amb més de 70 anys de trajectòria. Les deuen haver vist de tots colors.
I tant! En el món passen coses i t'has d'anar adaptant en funció de cada temps i situació. Recordo, per exemple, la pandèmia per la Covid, però si preguntéssim al nostre avi, al pare o als tiets, ens explicarien mil i una situacions a les quals s'han hagut d'adaptar al llarg de tants anys. La capacitat d'adaptació és una de les facetes més importants a vetllar.

"Tenim la sort d'haver vist el naixement de cada electrodomèstic, hi som des de la prehistòria"

Un moment que recordi per la seva transcendència o per l'impacte a la companyia?
La pandèmia va ser un repte molt i molt gran. Vam passar del punt de venda físic a només a la venda digital, continuant fent reparacions d'equips, sense ningú voltant pels carrers. Fins i tot, els que estàvem treballant teníem por de morir-nos perquè no sabíem si la Covid ens acabaria destruint a tots (Riu). Recordo pensar 'Cada dia arribo a casa i no entenc com hi arribo'.

Com a empresa vam creure que Osona necessitava el nostre servei. Per posar un exemple, a les persones se'ls espatllaven les neveres i els congeladors plens de provisions que es feien malbé. Vam apostar per agafar la furgoneta i anar amunt i avall, recorrent la comarca i ajudant als clients. El teletreball també va ser un factor tàctic: la majoria de gent treballava amb els equips domèstics, no tenien micròfons, els aparells anaven lents o necessitaven una revisió. Va ser bonic ajudar i, a nivell d'equip, ens ha enfortit.

Com es gestionen aquestes situacions des de la direcció?
Pencant més que ningú, posant-se al capdavant, amb molt d'esforç, humilitat i constància. No hi ha altra manera de fer-ho.

"Va ser bonic ajudar als clients durant la Covid i, a nivell d'equip, ens ha enfortit"

Vostè sempre ha estat lligada a l'empresa d'una manera o altra. Des de ben jove ja hi ha treballava.
És una part de la meva persona, des de ben petita que hi soc posada. Evidentment, m'he hagut de pensar si, professionalment, volia o podia continuar amb el negoci. A vegades tampoc es tenen les capacitats que exigeix un determinat lloc de treball... Però soc aquí, amb un equip al costat i estem treballant amb molt esforç i intentant aportar el màxim de valor al client.

És una apassionada de la feina i es nota que s'estima aquest lloc.
M'agrada la feina que faig i m'estimo aquest lloc, l'empresa és com un membre més de la família.

El passat mes de març va rebre el premi FEM DEO, un reconeixement al lideratge empresarial femení a Osona. Ha hagut de batallar molt per a fer-se un lloc en el món empresarial pel sol fet de ser dona i en un sector, tradicionalment, molt masculinitzat?
Vaig començar a treballar a l'empresa com a venedora i, sense adonar-nos-en, l'equip em va anar reconeixent com a un referent a les botigues. No crec que aquest fet el condicionés el ser dona, sinó més aviat l'esforç, la constància, la dedicació i les ganes que hi posava.

Ara bé, és veritat que en algunes ocasions, quan algú pregunta per l'encarregat de la botiga, l'estupefacció és divertida, perquè no solen esperar-se que aparegui una noia i, a més, jove.

"M'estimo aquest lloc, l'empresa és com un membre més de la família"

El món empresarial osonenc li reconeix el seu lideratge en clau femenina i compromès amb els equips de treball i amb les persones que en formen part.
Avui dia tots anem estressats i ens marquem molts objectius i reptes, i potser, la part de cuidar, escoltar i observar queda més desatesa. El sol fet de veure que una companya té un mal dia o fa mala cara i estendre-li la mà perquè, si ho vol, en parlem, ja afavoreix un clima de treball bonic. A mi també em passa, tots som persones i tenim històries personals, i és important saber que estàs acompanyat.

També treballem amb metodologies basades en perfils per competències, això vol dir que tracem uns perfils de manera transparent per tot l'equip, de manera que la persona que completa un lloc de treball amb unes competències pot arribar a ascendir dins de l'empresa. Especifiquem molt bé quines tasques i quines no demanem al treballador. Això fa que la persona estigui tranquil·la al seu lloc de treball, pot assolir un full de ruta amb formacions específiques i personalitzades. Tot plegat ens permet oferir uns salaris transparents per a cada categoria professional.

En concret, però, quines polítiques d'empresa han desplegat?
Iniciatives fetes des del cor. Per exemple, les polítiques d'igualtat i conciliació són un repte pels comerços, perquè obrim amb una amplitud d'horaris bestial. A Isern Electrodomèstics fem torns seguits als matins i a les tardes per tal que qualsevol persona amb les seves particularitats personals pugui estar còmode a l'empresa. Pensem que ens aporta molt valor i, sobretot, beneficia al client, perquè podem obrir moltes més hores tenint el personal més descansat i amb ganes d'oferir un bon servei. El gran hàndicap del comerç és que els caps de setmana es treballa. Nosaltres oferim la possibilitat de lliurar-ne algun, sempre a partir d'una bona organització i des del respecte cap als companys.

"El gran hàndicap del comerç és que els caps de setmana es treballa"

I vostè, aconsegueix conciliar feina i família?
Cadascú s'imagina la conciliació de manera diferent, l'ideari de cadascú és únic. Sempre intento pensar que la gent del meu equip necessita el mateix que jo com a individu, és a dir, si jo necessito conciliar hi ha persones de l'equip que també ho necessiten perquè som éssers humans igual. Tot el que vull per a mi, abans ho aplico al grup i a darrere vaig jo.

Recentment, Isern Electrodomèstics ha rebut el Premi Nacional de Comerç que atorga la Generalitat de Catalunya. Com rep i què significa per a l'empresa aquesta distinció?
Tot l'equip estem molt contents, no ens ho esperàvem gens ni mica. En aquest guardó si podia presentar qualsevol comerç de Catalunya, de qualsevol sector econòmic. Quan vam presentar la candidatura vam pensar que també ens beneficiaria fer el treball intern i que ajudaria a ordenar i veure què estàvem fent i què no.

Fa uns quatre mesos vam enviar la candidatura, però no n'havíem sabut res més fins que, la setmana passada, vam rebre un correu electrònic anunciant-nos que érem els guanyadors. Ens vam quedar molt sorpresos! Estem molt agraïts per aquesta distinció, són molts anys d'esforç, moltes hores i molta dedicació per part de tot l'equip en aquest projecte, sempre posant al centre els clients i el seu benestar. Ho estem celebrant treballant encara més!

"Tenim un posicionament clar com a empresa: només ens volem dedicar a la comarca d'Osona"

El guardó és un reconeixement, també, a la perseverant tasca en favor del comerç local. Com lidien amb la competència de les grans plataformes de venda per Internet?
Tenim un posicionament molt clar com a empresa: només ens volem dedicar a la comarca d'Osona. Ens autolimitem expressament amb l'objectiu de fer-nos més forts que la competència perquè tenim un radi geogràfic molt específic. Això ens permet fer molta palanca amb els preus amb fabricants i proveïdors perquè tots volen estar presents aquí. Al mateix temps, també intentem tenir serveis molt cuidats pel territori. Ara hem impulsat el 'Compra al matí, estrena a la tarda', una proposta que a les grans companyies els és més difícil d'arribar.

Portar la paqueteria i el servei de muntatge el mateix dia de la compra agrada molt, i ara mateix estem ampliant la flota de vehicles i l'equip per a fer-ho possible. Es tracta de donar resposta a la demanda.

El sector els demana constantment de renovar-se o morir, perquè el mercat i les necessitats dels clients evolucionen ràpidament. Com s'adapten als canvis i a aquest ritme frenètic?
Portem el ritme incorporat de sèrie. Fa 73 anys que l'empresa camina i, quan parles amb altres professionals del sector, t'adones que tots anem amb el coet al cul i el que no, el món l'escombra. Estem constantment innovant, pensat, adaptant-nos, el sector i el producte que oferim porten incorporats aquesta marxa.

Quina és la clau de l'èxit?
No considerem que tinguem èxit, sinó que a base d'esforç, humilitat i treball estem oferint un bon servei i uns preus competitius. Ens fa feliços ajudar als clients i això ens dona esperança per continuar endavant.