L'empresa vigatana Frigorífics Ferrer preveu tancar el 2024 amb una facturació de 150 milions d'euros

A curt termini, la firma centenària vol ampliar les instal·lacions i apostar per la digitalització

Magatzem de Frigorífics Ferrer a Vic.
Magatzem de Frigorífics Ferrer a Vic. | L.Busquets/ACN
Redacció
01 d'octubre de 2024, 10:11
Actualitzat: 12:08h

Frigorífics Ferrer preveu tancar l'exercici del 2024, l'any en què la companyia vigatana arriba al seu centenari, amb una facturació de 150 milions d'euros. De la parada de peix al carrer de la Ramada de Vic de la dècada dels anys vint, s'ha passat en cent anys a una empresa referent en distribució de peix fresc i alimentació congelada a nivell de tot Catalunya.

Des del mes de juny, Juli Ferrer, quarta generació, està al capdavant de la companyia. Ferrer ha explicat a l'ACN que l'objectiu a curt termini és centrar-se a fer créixer els nous mercats que han obert a Madrid i València i ampliar les instal·lacions a Catalunya, amb una nova plataforma de congelat que implicarà una inversió de 8 milions d'euros. La companyia també farà una aposta per la digitalització.

Manela Fargas i Julià Ferrer van obrir la peixateria Ca la Manela la dècada dels cinquanta al carrer dels Argenters de Vic, després de regentar durant molts anys una parada de peix al carrer de la Ramada de la capital d'Osona. L'activitat a Ca la Manela va anar creixent i als anys setanta van obrir el primer magatzem amb cambra de congelat. Aquella dècada van obtenir l'exclusivitat de Pescanova i Frigo a Osona i al Ripollès. Als 90 i 2000 l'empresa va anar creixent fins que el 2010 van comprar una nau a Mercabarna.

frigorifics ferrer empresa vic direccio laura busquets acn nacio osona
Tercera i quarta generació de la família Ferrer, al capdavant de l'empresa vigatana Frigorífics Ferrer.L.Busquets/ACN

El 2016 i el 2017 van ser dos anys importants per l'expansió de la companyia, la primera a València i la segona a Mercamadrid. Julià Ferrer, president del grup Ferrer, explica que des que la tercera generació es va incorporar al capdavant de l'empresa, es va continuar amb la voluntat del seu pare i el seu avi de créixer i que l'empresa fos més gran i més moderna, "i pogués donar servei cada vegada a una zona més àmplia". De fet, una de les últimes adquisicions l'any 2023 va ser Sampera Mercat del peix, en què Frigorífics Ferrer va adquirir el know how de la compra directa a més de 30 llotges de l'arc Mediterrani per crear una nova línia de negoci.

Julià Ferrer ha explicat que quan ell va començar "tenia molt interès en què l'empresa es fes gran per poder comprar en origen". En aquells moments no tenien prou volum, però això ha canviat substancialment. "Ara ja fa uns quants anys que tenim capacitat per portar producte d'arreu del món", ha assenyalat. A Vic tenen la plataforma més important de peix congelat, i a Mercabarna, se centren en el peix fresc. Des de les plataformes, després surt als magatzems que tenen a Figueres, Lleida o Tarragona, en el cas de Catalunya, però arriben a clients del sud de França o Saragossa.

frigorifics ferrer empresa magatzem peix vic laura busquets acn nacio osona
Maneig dels peixos al magatzem de Vic de Frigorífics Ferrer.L.Busquets/ACN

Canvi en el perfil del client

Julià Ferrer recorda que el perfil del client que tenien quan va començar fa 40 anys no té res a veure amb ara. Llavors venien a restaurants del voltant i peixateries. "Aquí venien peixateries de tota la comarca, fins i tot de fora, i feien com un segon mercat", ha explicat. Ara, però, peixateries en queden poques, i també es ven a cadenes de restauració, cadenes de supermercats o a clients que s'han agrupat.

"La negociació, el tracte o la manera de servir no tenen res a veure", puntualitza Ferrer. Per exemple, ara des de l'hostaleria ja demanen gairebé els peixos "per posar a la planxa". "Fem vestits a mida", assenyala. El mercat ha canviat i no els ha quedat més remei que "adaptar-s'hi", conclou el president del grup.

frigorifics ferrer empresa vic peix congelat laura busquets acn nacio osona
Detalls d'exemplars de peix fresc que Frigorífics Ferrer ven a la botiga Mas d'en Bigas de Vic.L.Busquets/ACN

El director general, Juli Ferrer, ha explicat que dues terceres parts de les vendes se centren en l'hostaleria, ja siguin cadenes de restauració o restaurants i bars. Una altra part important també la venen a supermercats, i darrerament, una branca del negoci també se centra en les col·lectivitats, com hospitals, residències o col·legis.

Segons dades facilitades pel grup, tenen més de 18.700 clients i més de 770 proveïdors. La companyia disposa d'una gran flota de vehicles, uns 200, que des de les sis delegacions de què disposen fan arribar els seus productes (unes 5.700 referències) als seus clients.

frigorifics ferrer empresa vic peix congelat laura busquets acn nacio osona1
Maneig dels peixos al magatzem de Vic de Frigorífics Ferrer.L.Busquets/ACN

Ampliació del magatzem de Vic

Des de fa uns anys la central a Catalunya, que és el magatzem que tenen a Vic, i que actualment disposa d'espai per a 5.000 palets d'emmagatzematge, "ja no és suficient". L'objectiu és doblar aquesta capacitat. Però no només la capacitat, apunta Ferrer, sinó que l'ampliació també permetrà millorar les expedicions o la preparació de les comandes diàries. En aquests moments la companyia es troba en un procés per escollir els terrenys més idonis, però la intenció és ubicar el nou magatzem a Osona. La inversió es mourà entre els 8 i els 10 milions d'euros.

frigorifics ferrer empresa magatzem peix vic laura busquets acn nacio osona1
Magatzem central de congelats de Vic de l'empresa Frigorífics Ferrer.L.Busquets/ACN

Un altre dels objectius a curt termini és la inversió d'uns 5 milions d'euros a la seu que tenen a Madrid. "Les instal·lacions se'ns han quedat petites", ha explicat Juli Ferrer. "Tenim ganes de fer créixer el projecte", ha destacat.

Aquestes dues inversions responen a l'objectiu de consolidar-se als llocs on ja treballen. "Tenim molt recorregut encara per créixer a Catalunya", ha assenyalat el director. I ha afegit que "les places de Madrid i València també les volem reforçar". Tot i la voluntat d'expandir-se de la companyia, Juli Ferrer, integrant de la quarta generació, ha reivindicat el caràcter familiar de l'empresa, una identitat que no volen perdre.

Arxivat a