El tercer carril de la C-17 posa nerviosos als veïns de Tona

Publicat el 18 d’octubre de 2006 a les 06:33
 
Per la seva part, l'Ajuntament va defensar la proposta, al•legant que millorava la seguretat i l'accessibilitat. La reunió va estar presidida per l'alcaldessa, Antònia Serra; el regidor de Medi Ambient, Miquel Vilaró; i l'arquitecte municipal Josep M. Claperols.
 
Via d'incorporació i noves rotondes
 
En concret, el que fa l'avantprojecte és incorporar un tercer carril a la C-17 a l'entrada sud del municipi (venint de Barcelona) i a la centre (venint de Vic). Cada una d'aquestes vies d'incorporació paral•leles a la C-17, que gairebé travessaran tot el poble, serviràr per accedir a dues de les entrades que hi ha en aquests moments. L'entrada Tona Nord, venint de Vic, quedarà igual.

El tercer carril farà sis metres d'amplada i tindrà una velocitat màxima de 80 quilòmetres per hora. Amb aquest nou accés, segons l'Ajuntament, es complirà la normativa europea de seguretat, que fins ara no es complia.

Totes les entrades tindran unes rotondes a cada costat de la carretera i en sentit doble que permetran distribuir amb més facilitat la circulació. Precisament, dues d'aquestes rotondes, la de l'entrada del polígon Les Goules i la de l'altre costat del restaurant Les Quatre Carreteres, es van aprovar després que l'Ajuntament ho proposés durant les negociacions amb el Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat.
 
Menys entrades i dificultat d'accés al polígon Les Goules
 
Aquesta proposta en el seu conjunt, segons els seus detractors, presenta alguns problemes: es perd una de les tres entrades directes que hi havia fins ara a la C-17 (Tona Centre, venint de Barcelona, i Tona Sud, venint de Vic) i, a més, aquesta entrada per Tona Centre suposarà fer un parell de quilòmetres pel tercer carril (el carril comença a la Bòvila, prop dels magatzems del Bon Preu), amb la dificultat que això suposa pels veïns i pels cotxes i vehicles pesats que vulguin accedir al polígon Les Goules i al barri de La Canal.

Alguns dels presents també van apuntar que suposaria un greu problema de congestió de tràfic a les hores punta, i que, en cas d'accident al tercer carril, quedaria tancat l'accés al municipi.

Claperols opina tot el contrari i diu que l'avantprojecte no suposa cap problema de circulació i és "més segur i coherent" que l'actual traçat. En aquesta mateixa línia es va pronunciar Vilaró: "La diferència és que es millora la seguretat i l'accessibilitat".
 
Manca d'informació

Un altre dels problemes que s'han presentat és la manca de temps per fer al•legacions i d'informació per part de l'Ajuntament. "Nosaltres vam conèixer l'avantprojecte el passat 27 de juliol", assegura Josep Salom, cap de l'oposició.

El projecte ja es va adjudicar a l'empresa CEDISA el mes de març i l'Ajuntament  va donar-hi el vist-i-plau. Ara i com que el que es va presentar ahir no és el projecte definitiu sino només un avantprojecte, els veïns que ho creguin convenient, segons el consistori, poden presentar noves propostes que es faran arribar a la Generalitat, que és qui té l'última paraula. Salom no pensa el mateix i diu que "ara es poden aprovar petites modificacions tècniques, però no de traçat".

Pel que fa a la manca d'informació, Vilaró va defensar que el projecte sempre havia estat present en les presentacions, les exposicions públiques i els processos de participació ciutadana de l'estudi de mobilitat que havia fet l'Ajuntament en els darrers anys.