El 13 de gener de 1714, set-cents efectius borbònics es van allotjar a Arbúcies. Els abusos comesos per la soldadesca van motivar que, l’endemà al matí, sometents d’Espinelves i d’altres poblacions de l’entorn fessin una emboscada al destacament. L’atac es va produir a les rodalies d’Arbúcies i va provocar que uns cinc-cents soldats borbònics fossin capturats, mentre que la resta, malferits, van retrocedir fins a Hostalric. Poques jornades després, els presoners van ser restituïts a l’exèrcit de Felip V.
Com a represàlia pels fets ocorreguts, el 30 de març de 1714, un destacament borbònic encapçalat pels generals Tiberio Caraffa i Feliciano Bracamonte es va dirigir a Espinelves. Amb l’objectiu d’atemorir la població civil, el comandament va ordenar que els soldats entressin a sang i foc i la vila va ser saquejada i incendiada, l’endemà, 31 de març, avui fa 300 anys.
El municipi va organitzar diversos actes aquest cap de setmana, per commemorar l’efemèride.
Espinelves forma part de la "Ruta 1714. Itineraris pels escenaris de la Guerra de Successió”, impulsada pel Departament de Cultura i inaugurada recentment. Aquesta ruta cultural, que forma part del programa d’activitats del Tricentenari , inclou 55 municipis de tot Catalunya i uneix paisatge, patrimoni, turisme i gastronomia. El seu objectiu és posar en valor i difondre el patrimoni, els escenaris, els monuments, els fets històrics i els personatges vinculats a la Guerra de Successió, i per extensió al segle XVIII català, com l’incendi d’Espinelves.
El 31 de març de 1714 les tropes borbòniques van incendiar Espinelves
El municipi organitza diversos actes per recordar l'atac, que es va produir fa 300 anys
ARA A PORTADA
-
Dimiteix en bloc l'AFA de l'escola de Sant Julià de Vilatorta rescatada pels fundadors d'Aliança Catalana Irene Giménez Vinyet
-
-
Bon Preu tanca el 2025 amb un repunt del 7,9% en la facturació i consolida inversions al territori català Redacció
-
-
L'Hospital de Vic inaugura una nova unitat per impulsar els assajos clínics al territori Irene Giménez Vinyet
Publicat el
31 de març de 2014 a
les 21:42
Et pot interessar
-
Política
Vic aprova un pla d'usos comercials per preservar el comerç de qualitat i proximitat
-
Política
El ple de Vic tomba la moció de partits de l'oposició contra el tancament de l'alberg social
-
Política
Judit Sardà pren el relleu de Lluís Ges i es converteix en alcaldessa de Tona
-
Política
Tensió al ple de Vic per la sortida d'Elisenda Carrera del govern i els rumors que la situen a Aliança Catalana
-
Política
El ple de l'Ajuntament de Vic, en directe
-
Política
Manlleu demana una «millora urgent» de la mobilitat en transport públic
