El filòsof Josep Ramoneda explicava recentment a NacióDigital que "els francesos tenen una gran capacitat per projectar internacionalment els esdeveniments que generen". I quan parlem de 1968, ens venen al cap els fets parisencs. Però com deia Ramoneda, "aquell és l'any en el que hi ha més revolucions al món des del 1848".
Els seixanta van ser una dècada trencadora. La Revolució cubana va trasbalsar Amèrica, la guerra del Vietnam va inflamar les universitats dels Estats Units, pensadors cristians i marxistes buscaven ponts de diàleg i el Concili Vaticà va sacsejar l'Església. Vella i nova política van xocar de ple. De la mobilització massiva contra la guerra al Vietnam a les revoltes de Mèxic, les protestes estudiantils que hi va haver al Japó o la Primavera de Praga, 1968 és l'any de la revolta política, social i cultural. A Europa, va ser París, efectivament. París, un dels punts neuràlgics. Però no només.
Paradoxalment, un any que va començar amb moltes esperances de canvis, va tancar amb el triomf del conservador Richard Nixon als Estats Units. En el pla cultural, però, els vells esquemes van ser qüestionats i nous temes van ocupar un espai de protagonisme: el feminisme, les noves formes d'entendre la sexualitat, el concepte d'autoritat, la defensa del medi ambient o el qüestionament de la lògica de la Guerra Freda, del consumisme i del patriarcat. Veiem tan sols alguns dels punts de conflicte d'aquell any imperdible.
[seguiment2]356[/seguiment2]
Mig segle del Maig del 68, l'any de totes les revolucions
Va ser el curs de les revoltes estudiantils a les universitats nord-americanes, Berlín i el Japó, de la matança a la plaça de les Tres Cultures de Mèxic, de la invasió de Txecoslovàquia i de les mobilitzacions contra la guerra del Vietnam
ARA A PORTADA
Publicat el 30 d’abril de 2018 a les 20:27
Et pot interessar
-
Política Vic demanarà a la Generalitat ampliar el servei de bus que connecta amb el Lluçanès i el Berguedà
-
Política Vic aprova una moció per reclamar la delegació de competències en matèria d'immigració a la Generalitat
-
Política El ple de l'Ajuntament de Vic, en directe
-
Política Torelló aprova una modificació de la taxa del servei de recollida de residus
-
Política Junts i ERC acorden la reobertura de l'Oficina d'Habitatge de Manlleu
-
Política Manlleu aprova una modificació del POUM per a la reordenació urbanístic del Verdaguer