Adif millora la seguretat de 30 passos a nivell de la línia Barcelona-Puigcerdà

La reforma centralitzarà la informació i agilitzarà la resolució de possibles avaries. La mesura a Osona afecta tres passos a nivell a Gurb i un a Sant Quirze de Besora (foto).

Publicat el 15 de maig de 2009 a les 21:04



Adif, l'ens gestor d'infraestructures ferroviàries, ha licitat un contracte d'obres per a la millora de la seguretat i la protecció en 30 passos a nivell de la línia Barcelona-Ripoll-Puigcerdà, d'ample convencional. L'objectiu d'aquesta actuació, finançada a càrrec del Pla de Dinamització de l'Economia i l'Ocupació del govern espanyol, és centralitzar la informació de registradors de passos a nivell de diverses línies. De fet, l'actuació programada a la línia Barcelona-Ripoll-Puigcerdà forma part d'un contracte licitat per Adif en la línia d'augmentar la seguretat en 263 passos a nivell de la xarxa convencional d'interès general per un import global de 4.997.685,5 euros.

A la línia Barcelona-Ripoll-Puigcerdà els treballs es duran a terme en 30 passos a nivell, sis d'ells situats a Ripoll; quatre a La Garriga (Vallès Oriental); tres a Gurb (Osona); dos a Granollers, Campdevànol (Ripollès) i Puigcerdà; i un a Montcada i Reixac (Barcelonès), La Llagosta, Mollet del Vallès, Canovelles, Les Franqueses del Vallès, Figaró-Montmany, Tagamanent (Vallès Oriental), Sant Quirze de Besora (Osona), Ribes de Freser, Planoles i Toses (Ripollès).

Segons ha recmarcat Adif, l'actuació permetrà centralitzar la informació de registradors de passos a nivell de diverses línies. Aquests passos són de classe B (protegits amb senyals lluminosos i acústiques) i classe C (els protegits amb semibarreres, dobles semibarreres o barreres, automàtiques o enclavades). D'aquesta forma, asseguren, es podrà conèixer en temps real el funcionament del sistema de protecció del pas a nivell i detectar possibles incidències de forma immediata, fet que permetrà actuar sobre ells 'amb major rapidesa, optimitzant el temps de resposta perquè la instal•lació funcioni amb normalitat'.

També, precisen des de l'ens gestor d'infraestructures, s'agilitarà la resolució de possibles avaries, ja que “es coneixeran a priori els elements que presenten alguna anormalitat”. A més, s'avisarà al personal de manteniment a través de GSM-R, el sistema de comunicacions sense fil desenvolupat específicament per a aplicacions ferroviàries i s'establirà un registre històric centralitzat de cada instal•lació de protecció, que contribuirà a l'establiment de programes de manteniment de caràcter preventiu.

Aquesta actuació s'inscriu en el pla d'inversions que Adif està desplegant per millorar la seguretat i integració de les infraestructures ferroviàries de la xarxa d'ample convencional a Catalunya, entra les quals destaquen la supressió i protecció de passos a nivell mitjançant senyalització lluminosa i acústica, la instal•lació de closos, la construcció de passos inferior i superiors, campanyes de sensibilització i altres actuacions.