Des del 4 de març, les farmàcies catalanes distribueixen de forma gratuïta copes menstruals, calces absorbents i compreses de tela a dones, persones no binàries i homes trans que menstruen en el marc de la campanya pionera La Meva regla, les meves regles.
La iniciativa, del Departament d'Igualtat i Feminismes i el Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya (CCFC), compta amb una partida pressupostària de 8,5 milions d'euros i persegueix tres objectius: la justícia climàtica –cada any es generen 750 milions de residus en productes menstruals no reutilitzables; la justícia de gènere –per trencar amb mites i estereotips-; i la justícia social –per combatre la pobresa menstrual-. Per saber com aconseguir el teu producte menstrual, clica en aquest enllaç.
"Un èxit absolut"
Alfred Verdaguer, farmacèutic titular de la farmàcia de Sant Julià de Vilatorta, valora la campanya "molt positivament". El farmacèutic apunta que la regla "ha estat històricament un tema tabú que afecta la meitat de la població" i remarca que, per primera vegada, l'administració posa al servei de la ciutadania productes gratuïts, una iniciativa que "afavoreix econòmicament a les persones menstruants, també frenant la generació de residus i, al mateix temps, ens cuidem i aprenem al voltant de la salut".
Verdaguer explica que la proposta està tenint bona acollida: "És un èxit absolut". Durant els primers dies, ja s'han descarregat a tot Catalunya més de 200.000 codis QR a través de l'aplicació de la Meva Salut i ja s'han dispensat més de 60.000 productes menstruals, remarca.
A la farmàcia de Sant Julià -municipi de 3.235 habitants, dels quals 1.605 són dones, segons dades de l'Observatori Socioeconòmic d'Osona-, la iniciativa està tenint "molt bona resposta". Tot i que persones d'edats molt diverses ja s'han acostat a aquest establiment per demanar informació o emportar-se algun dels productes menstruals, són les persones d'entre 20 i 40 anys les que més interès han mostrat, explica la farmacèutica Maria Serra. "La franja més primerenca, de 10 a 18 anys, és la que menys ha vingut", apunten.
La farmàcia de Sant Julià ja distribueixen els productes menstruals reutilitzables gratuïts. Foto: Irene Giménez
L'assessorament, clau
L'assessorament farmacèutic es converteix en un factor clau a l'hora d'escollir quin dels tres productes menstruals reutilitzables ens emportem a casa, així com per a la seva correcta utilització i manteniment.
Alfred Verdaguer remarca que aquesta campanya "és un canvi cultural important" i recorda que, d'una banda, hi ha persones que "no estan acostumades a utilitzar aquests productes reutilitzables", i de l'altra "és una decisió molt personal" que sovint necessita assessorament.
En aquesta línia, els farmacèutics han rebut formació per ajudar i aconsellar a les persones que ho necessitin, i reivindiquen el paper de les farmàcies –i els professionals que hi treballen- com a centres de salut i assessorament. Animen a la ciutadania a acostar-s'hi i a "preguntar lliurement el què sigui".
Mostra dels productes que es distribuïran a les farmàcies Foto: Dept. Igualtat i Feminismes
Copa, calces o compreses?
La campanya La meva regla, les meves regles ofereix la possibilitat d'escollir entre tres productes reutilitzables: la copa menstrual, les calces absorbents i les compreses de tela. "Primer de tot cal pensar amb què et sents més còmode", apunten Verdaguer i Serra.
La copa menstrual –se n'ofereix una unitat gratuïta- té tres mides diferents –S, M i L-, i els criteris per escollir una talla o una altra es basen, entre d'altres, en l'edat o si la persona ha passat per un part. La seva durabilitat és d'entre 5 i 10 anys, en funció del seu manteniment.
Pel que fa a les calces absorbents –també una unitat-, hi ha diferents talles, mentre que les compreses de tela –dues unitats gratuïtes- són talla única. Aquests dos productes menstruals reutilitzables tenen una vida útil d'entre 60 i 100 rentades.
"Les copes menstruals estan tenint molt èxit", explica la farmacèutica Maria Serra, tot i que les calces absorbents, detalla, també tenen molta demanda. "La ciutadania encara avui té poca informació al voltant dels productes menstruals", remarca, insistint en la funció pedagògica i d'assessorament que brinden des de les farmàcies.