Vianants o vehicles: divisió d'opinions per la mobilitat a Sant Julià de Vilatorta

Les obres per pacificar l'avinguda Montserrat avancen, però al mateix temps, es fa marxa enrere en algunes actuacions anteriors realitzades per treure trànsit del centre del poble

La BV-5201 al seu pas pel davant del CAP i la futura Biblioteca municipal de Sant Julià de Vilatorta.
La BV-5201 al seu pas pel davant del CAP i la futura Biblioteca municipal de Sant Julià de Vilatorta. | Irene Giménez
28 de març de 2024
Actualitzat: 08 d'abril, 14:49h

Avancen les obres a l'avinguda Nostra Senyora de Montserrat de Sant Julià de Vilatorta amb la finalitat de pacificar el trànsit a la carretera BV-5201, una via que és competència de la Diputació de Barcelona i que travessa el poble de punta a punta. Les actuacions formen part d'una primera fase en la qual els resultats ja són visibles: s'han habilitat nous passos de vianants al llarg de la carretera amb l'objectiu de garantir-ne la seguretat i l'accessibilitat.

Aquestes dues últimes premisses –seguretat i accessibilitat- són una prioritat, sobretot, on es concerten dos equipaments públics, el Centre d'Atenció Primària (CAP) i la futura Biblioteca Municipal, amb un flux de vianants que augmentarà quan aquesta última s'obri al públic.

Amb tot, la pacificació d'aquest tram es realitzarà en una segona fase que contempla la construcció d'un pas de vianants alçat des del carrer Sant Jordi i fins al carrer Núria i la regulació dels semàfors de davant la biblioteca. Un equipament que, si no hi ha cap imprevist, es posarà en marxa el pròxim 23 d'abril, tot i que les actuacions previstes per apaivagar el trànsit en aquest sector no hauran finalitzat.


A tot plegat, aquest mes de març també s'ha canviat, de nou, el sentit del carrer Albareda, una mesura realitzada anteriorment per treure vehicles de motor del centre del poble i que ha generat divisió d'opinions al municipi.

Des de la Plataforma per una nova mobilitat de Vilatorta i Vilalleons es mostren descontents amb els resultats de les actuacions a la BV-5201 al seu pas pel municipi: creuen que l'impacte és mínim i recalquen que es tingui en compte un estudi sobre la mobilitat a Sant Julià elaborat per la mateixa Diputació.

Pacificació del trànsit

Les actuacions contemplades per la Diputació de Barcelona preveuen la pacificació de l'avinguda Nostra Senyora de Montserrat en dues fases diferenciades, la primera de les quals es va començar a executar el passat gener i ja se'n veuen els resultats.

Els treballs -des de la cruïlla amb el carrer Miquel Pallàs fins a l'encreuament amb la BV-5202 i amb un cost aproximat de 42.000 euros finançats íntegrament per la Diputació-consisteixen en la construcció de diversos passos de vianants, alguns d'elevats, al llarg de tota l'avinguda. Aquest conjunt de mesures tenen per objectiu calmar el trànsit a la travessera, garantir l'accessibilitat i la seguretat dels vianants i reduir la velocitat a 30 km/hora en bona part de la via.


Des de la Plataforma per una nova mobilitat de Vilatorta i Vilalleons es mostren descontents amb els resultats de les obres, perquè diuen, l'impacte de les actuacions és mínim i no es compleix amb el límit de velocitat establert.

En aquesta línia, recorden l'existència de l'estudi de mobilitat elaborat per la mateixa Diputació on s'analitza la situació i es proposen eines per apaivagar i fer més amable i segur l'espai. Recalquen que es tingui en compte aquest document, que també es posiciona a favor de deixar de contemplar l'avinguda Montserrat com una carretera tot suggerint-ne solucions per convertir la via en un carrer on puguin coexistir els diferents usuaris.

Tanmateix, des de la Plataforma recorden que l'estudi, en un futur, també contempla la possibilitat de convertir el carrer Núria –el centre urbà i on es concentren bona part dels comerços del poble- en una illa de vianants: "El món va cap aquí".
 

El carrer Núria, a Sant Julià de Vilatorta. Foto: Irene Giménez

 

Prioritzar els vianants

L'any 2022, la Diputació de Barcelona –a encàrrec de l'antic govern liderat per AVV- va elaborar l'estudi de la mobilitat a Sant Julià. Algunes de les dades més rellevants que s'extreuen d'aquest document són el nombre de vehicles –trajectes- que passen per la cruïlla entre l'avinguda Nostra Senyora de Montserrat i el carrer Núria, a on es troba el centre urbà i l'eix comercial del poble. Diàriament, hi passen de mitjana 6.752 vehicles/trajectes, essent els dijous i els divendres els dies que se n'hi registren més –una mitjana de 6.990 vehicles/dia-.

Aquestes xifres preocupen a la Plataforma de mobilitat –més encara davant la pròxima obertura de la Biblioteca i l'augment del flux de persones al seu entorn immediat- que, entre altres reivindicacions, demana a l'Ajuntament la pacificació real de les principals vies urbanes del municipi amb la finalitat de millorar la seguretat dels vianants i avançar cap a un model més sostenible.

D'altra banda, recorden que, en un futur i d'acord amb l'estudi de la Diputació, la tendència hauria de ser guanyar espais per a les persones. En aquesta línia, el document contempla la possibilitat de convertir el carrer Núria en una illa de vianants: "El món va cap aquí", recalquen. Una mesura a la qual l'Ajuntament no s'oposa, però no serà una realitat a curt termini.
 

Cruïlla entre l'avinguda Nostra Senyora de Montserrat i el carrer Núria. Foto: Irene Giménez

 

Què opina la població?

La possibilitat futura de convertir el carrer Núria en un entorn de prioritat pels vianants genera diversitat d'opinions i punts de vista entre comerços, veïns o la Plataforma de mobilitat.

Des de l'Associació de Comerciants de Sant Julià de Vilatorta no els convenç la idea, encara que insisteixen en el fet que haurien de valorar les actuacions per a posicionar-se amb fermesa. "Seria un cop molt dur, mataria el comerç local", creu el president dels comerciants, Jordi Vila. En aquesta línia, explica que s'hauria de començar per canviar "el comportament" dels consumidors, que busquen la comoditat d'aparcar davant la porta de l'establiment.

La Lídia i l'Alfred viuen al carrer Núria i admeten que veurien amb bons ulls convertir la zona en una illa de vianants: "Es guanyaria en tranquil·litat i, en altres municipis propers on s'han fet actuacions semblants, està funcionant".

En Marc també és veí de Sant Julià i estaria d'acord en prioritzar les persones en aquest punt del nucli urbà "sempre que no s'improvisés": "Seria una millora important en seguretat i qualitat de vida", afegeix.

Amb tot, no tothom hi està d'acord i alguns s'hi mostren més reticents. És el cas d'en Xavier: "Tampoc hi circulen tants cotxes", diu.


Sigui com sigui, la polèmica està servida. Vianants o vehicles? Aquesta és la qüestió que haurà d'afrontar Sant Julià i tots els municipis d'Osona -una de les comarques amb més presència del vehicle privat i a on aproximadament el 92% dels desplaçaments dins la mateixa es fan amb cotxe- si el territori desitja avançar cap a un model de mobilitat més sostenible.

Arxivat a