Els diners que ha gastat cada partit en la campanya electoral del 12-M

El PSC marca la despesa més gran, per davant d'ERC i Junts, mentre que comuns i la CUP es troben a la cua del pressupost

El PSC és el partit que més ha gastat en campanya
El PSC és el partit que més ha gastat en campanya | Juanma Peláez
Redacció
08 de maig del 2024

El PSC, amb 2,5 milions d'euros, és el partit que, de llarg, ha destinat més recursos a la campanya electoral del 12-M. Una xifra que està molt per sobre de l'1,7 que han gastat tant Juntscom ERC. En quarta posició, molt poc per sota, se situa el PP, que assegura que ha desembutxacat 1,6 milions per a la cursa electoral. L'extrema dreta de Vox, per la seva banda, n'ha destinat un total d'1,2. I molt per sota, a la cua en despesa electoral, se situen els comuns, amb 600.000 euros, i la llista de la CUPamb 400.000. Ciutadans no ha volgut fer públic el pressupost de la seva campanya.

El PSC ha disparat la despesa electoral per a aquesta campanya, incloent-hi l'enviament de propaganda electoral. El 2021, en una campanya marcada per la pandèmia, va gastar 2 milions i en les anteriors, les eleccions del 2017, va destinar un pressupost d'1,7 milions. El format d'acte preferit per als socialistes ha estat el míting, replicant el mateix perfil d'acte de campanya a totes les ciutats que han visitat. Tots els mítings són espais interiors, com auditoris, teatres o pavellons, menys el míting amb Pedro Sánchez a Montmeló, que va ser a l'exterior.

ERC i Junts empaten amb 1,7 milions

El pressupost de campanya d'ERC per al 12-M són 1,7 milions d'euros, inclosa la tramesa d'enviament de propaganda electoral que representen 620.000 euros. Pel que fa al tipus d'actes, els republicans aposten per mítings a la tarda (alguns també al matí) amb públic i en gran format, i rodes de premsa per abordar els temes més sectorials. A banda del circuit que porta el candidat Pere Aragonès arreu de Catalunya, el partit també situa diversos actes per tot el país amb altres candidats i candidates, així com els caps de llista de la resta de demarcacions.

La candidatura de Junts també disposa d'un pressupost de campanya d'uns 1,7 milions d'euros, incloent-hi la tramesa electoral. Bona part dels recursos són per al lloguer de l'espai Jean Carrère, el pavelló d'Argelers on realitzen tots els seus mítings, rodes de premsa i actes sectorials, tot al mateix lloc. També per al lloguer dels sis autocars que cada dia traslladen militants i simpatitzants de tot Catalunya. Als afores del recinte, la candidatura hi ha habilitat un "espai de lleure" amb taules de càmping, food trucks, futbolins i dianes.

El PP compta amb 1,6 milions d'euros de pressupost per la campanya electoral, incloent-hi la partida de l'enviament de correu postal que puja als 489.000 euros. Els populars calculen que 800.000 euros són subvencionables i, de moment, han sufragat aquesta part a través d'un crèdit. La resta de diners es completa amb fons propis, segons han assenyalat des del partit. Tot i insistir a l'inici que volien "fer carrer", gran part dels actes del PP han estat en llocs tancats o privats com hotels, empreses o espais similars.

Comuns i CUP, els que tenen menys pressupost

El pressupost estimat per a la campanya dels comuns puja a 600.000 euros, uns 325.000 corresponen a despeses ordinàries i 276.000 a despeses d'enviament de propaganda electoral. La candidatura remarca que "a diferència d'altres partits que s'endeuten amb entitats financeres per sufragar la campanya", ells assumiran totes les despeses mitjançant els micropréstecs i les donacions, la bestreta electoral i els recursos econòmics propis dels comuns. La candidatura liderada per Jéssica Albiach aposta per actes majoritàriament de petit format.

La CUP ha destinat un total de 404.725 euros a la campanya, més de la meitat corresponen al mailing electoral, uns 215.000 euros. Els anticapitalistes detallen per partides el seu pressupost electoral: 40.500 euros per a actes; 347.025 per a comunicació, publicitat i premsa; 132.025 més per a publicitat i premsa; 9.000 euros per als alliberats; 8.200 per a despeses administratives, 8.000 destinats a gestoria i 200 euros de comissions bancàries. Per pagar el pressupost, el partit ha fet una aportació de 400.000 euros i els 4.725 restants provenen de donacions. Pel que fa als tipus d'actes, la majoria són al carrer menys en casos de previsió de pluja.

Per la seva banda, Ciutadans no ha volgut fer públic el seu pressupost de campanya i només explica que és ajustat a la realitat actual del partit. La seva campanya no compta amb el tradicional autobús de campanya i tampoc ha fet mítings, més enllà de l'acte central en una terrassa al Port del Fòrum.