18
de juliol
de
2023, 13:42
Actualitzat:
19
de juliol,
0:34h
El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha fet un pas més enllà i ja demana desmuntar el model d'escola catalana des dels fonaments. Aquest dimarts s'han fet públiques les sentències sobre tres centres, uns dies després de comunicar-ne la part dispositiva. La sala contenciosa administrativa sosté que el model d'immersió lingüística "podria tenir viabilitat en un ensenyament gratuït binari o d'opció lingüística", però no en l'actual model únic d'ensenyament gratuït per a tots els alumnes. En altres paraules, el TSJC planteja un model similar al del País Basc, en què unes escoles facin immersió lingüística en català com fins ara i, unes altres, també dins del sistema públic, facin classe amb un règim lingüístic diferent, en castellà.
El tribunal va comunicar la setmana passada la part dispositiva de les sentències, però sense els arguments. Va ordenar fer una assignatura troncal més en castellà en tres centres de Catalunya, estimant parcialment els recursos d'algunes famílies que volen que els seus fills facin més castellà. La secció cinquena, especialment bel·ligerant contra el model d'immersió -és qui va dictar la sentència del 25% de castellà ara fa uns anys-, esquiva els percentatges pròpiament dits, però a la pràctica continua insistint que s'han de fer més hores en castellà per complir amb les seves sentències anteriors i amb la doctrina del Tribunal Constitucional, tant en la sentència de l'Estatut com amb la recent sentència sobre la llei Celaá.
La sentència també diu que els alumnes que passen només un temps a Catalunya tenen dret a rebre l'ensenyament en castellà. El tribunal reconeix que el model d'immersió té per objectiu que tots els alumnes surtin de l'educació obligatòria amb ple domini oral i escrit de català i castellà, però sosté també que hi ha casos de "mobilitat", és a dir, d'alumnes que només passen un temps al sistema educatiu i que, aquests, poden veure's perjudicats pel sistema d'immersió perquè, a criteri del tribunal, no assolirien prou nivell de castellà. Les sentències fan referència a casos concrets, no al sistema en general, però sí que suposen un qüestionament de fons del model d'escola.
El TSJC conclou que en els centres afectats la presència de castellà en l'ensenyament "no és una presència adequada" i insta els responsables a prendre "les mesures idònies" per tal d'adaptar-se a la doctrina constitucional i al que fixa la legislació espanyola i catalana. La secció no parla de percentatges però sí de fer més castellà d'acord, i s'empara en la legislació catalana obviant la voluntat del legislador. També defuig així presentar una qüestió d'inconstitucionalitat, com sí que va fer amb la sentència del 25% que afectava tot el sistema educatiu quan va entrar en vigor la nova legislació catalana. Aquesta qüestió encara s'ha de resoldre al TC, malgrat que el TSJC ja la considera inconstitucional.
El tribunal va comunicar la setmana passada la part dispositiva de les sentències, però sense els arguments. Va ordenar fer una assignatura troncal més en castellà en tres centres de Catalunya, estimant parcialment els recursos d'algunes famílies que volen que els seus fills facin més castellà. La secció cinquena, especialment bel·ligerant contra el model d'immersió -és qui va dictar la sentència del 25% de castellà ara fa uns anys-, esquiva els percentatges pròpiament dits, però a la pràctica continua insistint que s'han de fer més hores en castellà per complir amb les seves sentències anteriors i amb la doctrina del Tribunal Constitucional, tant en la sentència de l'Estatut com amb la recent sentència sobre la llei Celaá.
La sentència també diu que els alumnes que passen només un temps a Catalunya tenen dret a rebre l'ensenyament en castellà. El tribunal reconeix que el model d'immersió té per objectiu que tots els alumnes surtin de l'educació obligatòria amb ple domini oral i escrit de català i castellà, però sosté també que hi ha casos de "mobilitat", és a dir, d'alumnes que només passen un temps al sistema educatiu i que, aquests, poden veure's perjudicats pel sistema d'immersió perquè, a criteri del tribunal, no assolirien prou nivell de castellà. Les sentències fan referència a casos concrets, no al sistema en general, però sí que suposen un qüestionament de fons del model d'escola.
El TSJC conclou que en els centres afectats la presència de castellà en l'ensenyament "no és una presència adequada" i insta els responsables a prendre "les mesures idònies" per tal d'adaptar-se a la doctrina constitucional i al que fixa la legislació espanyola i catalana. La secció no parla de percentatges però sí de fer més castellà d'acord, i s'empara en la legislació catalana obviant la voluntat del legislador. També defuig així presentar una qüestió d'inconstitucionalitat, com sí que va fer amb la sentència del 25% que afectava tot el sistema educatiu quan va entrar en vigor la nova legislació catalana. Aquesta qüestió encara s'ha de resoldre al TC, malgrat que el TSJC ja la considera inconstitucional.