La treva de dilluns després de la setmana horribilis ha estat un miratge. La xarxa de Rodalies ha tornat a patir incidències aquest dimarts davant la resignació dels usuaris, habituats ja a no saber si el seu tren passarà o complirà amb l'horari previst. El caos ferroviari es traduirà en compareixences al Parlament per donar explicacions: la consellera de Territori, Sílvia Paneque, ho farà la setmana vinent en comissió, i també hi haurà un ple monogràfic sobre el funcionament de Rodalies, en què l'oposició vol que comparegui el president, Salvador Illa. "Estem a disposició del que ens demani el Parlament", ha afirmat Paneque després del consell executiu. La portaveu no ha aclarit el president compareixerà al ple d'aquesta setmana per donar explicacions.
La roda de premsa d'aquest dimarts s'ha centrat en el mal funcionament de Rodalies, avantsala del que serà la sessió de control demà mateix al Parlament. La consellera, que ha assegurat que el Govern "estarà al costat de les solucions", sí que s'ha regirat contra Junts per les "presses" que té el partit de Carles Puigdemont per rebre explicacions sobre la situació a la xarxa ferroviària. "Han governat molts anys, han tingut el servei a les seves mans i no s'han fet les inversions que calia; sorprenen les presses d'alguns que s'han passat anys gestionant el servei", ha afirmat Paneque. Junts demanarà l'alteració de l'ordre del dia al ple d'aquest dimecres per forçar una compareixença del president. "El que passa a Rodalies és fruit d'anys de desinversió i de no gestió de molts governs anteriors", ha insistit la consellera.
Paneque ha celebrat l'interès dels grups per millorar el sistema, perquè la resolució de la situació de Rodalies transcendirà l'actual Govern, però ha insistit que hi ha hagut informació diària i peticions de compareixença voluntàries. "Junts ha tingut la titularitat del servei des de l'any 2010 i no s'han fet les inversions que pertocaven, i ara tenen presses d'unes hores", ha remarcat la portaveu del Govern. Tot i que ha intentat desmarcar-se de "confrontacions", ha dit que "durant molts anys" no s'han fet les inversions que calien malgrat l'increment d'usuaris, i que la Generalitat és titular del servei des de 2010. "Han passat molts governs de diferents colors i no s'han fet", ha dit.
La consellera també ha dirigit la crítica als diferents governs de l'Estat, enfocats a l'Alta Velocitat i sense tenir en compte Rodalies o Regionals. És culpa dels governs del PSOE, també, la poca execució pressupostària? "Hi ha responsabilitats de tots els governs que han intervingut en la gestió de Rodalies, però durant els governs del PP les inversions a Rodalies han sigut mínimes, i amb el govern de Sánchez la desinversió es reverteix", ha afirmat.
Hi ha marge de millora en la comunicació als usuaris
La recepta del Govern es decanta pel realisme: la situació de Rodalies no es resoldrà a curt termini. De fet, la consellera ha tornat a situar l'horitzó de dos anys per començar a veure millores en el servei. Aquests dos anys és el termini de les inversions i les obres programades. "Després d'aquestes obres tindrem el sistema de Rodalies adequat a les necessitats del moment pel que fa a les infraestructures", ha detallat. En el mentrestant, la prioritat és millorar l'atenció als usuaris del servei i que puguin rebre informació a temps real. "Les incidències es poden produir i es produiran, però cal millorar l'atenció als usuaris", ha afirmat. La qüestió de la informació i la comunicació també era una prioritat de la consellera de Territori d'ERC, Ester Capella, mentre s'executaven obres i s'avançava en el traspàs.
En aquest àmbit, la comunicació entre Renfe, Adif i el Departament de Territori és bona i permet saber "amb exactitud" com comença el servei. On hi ha marge de millora "clar" és en la informació de les incidències que reben els usuaris i com se'ls informa de les alternatives de transport en cas que el tren no compleixi els horaris previstos o hi hagi problemes. "Hi ha marge de millora", ha admès. I per això encara falten setmanes per disposar de les infraestructures necessàries i el personal per abordar-ho.
Reunió amb els sindicats per frenar la vaga
Als problemes de Rodalies s'hi suma una convocatòria de vaga a l'horitzó. Els sindicats són reticents al traspàs pactat entre els governs català i espanyol. Els treballadors de Renfe i Adif consideren que estan en risc les seves condicions laborals, cosa que tant el Departament de Territori com el Ministeri de Transports han garantit que no passarà. Per evitar aquesta vaga, el Govern treballa en una proposta per donar "seguretat" als sindicats i busquen data per reunir-se i mirar de reconduir les relacions.