Ahir es va proclamar un nou estat: Azawad. Es tracta de la part del nord de l'actual República de Mali i és la franja més al sud del Magreb. Culturalment, lingüísticament i geogràficament es tracta d'un territori ben definit, amb predomini dels tuaregs. Porten dècades denunciant tota mena d'abusos de l'exèrcit malià, que els ataca amb armament de guerra. Amnistia Internacional, en un informe d'aquest mes de febrer, demanava que el govern de Mali deixés de bombardejar els civils. Una de tantes guerres ferotges que no interessen a Occident.
Però ara a el Moviment Nacional d'Alliberament d'Azawad (MNLA, en les sigles en francès) ha aprofitat el suport de la població civil i la confusió pel cop d'estat a Bamako per controlar la major part del territori i declarar la independència d'Azawad. Proposen una república laica, democràtica i respectuosa amb les resolucions de Nacions Unides.
I, paradoxalment, és ara que el món s'interessa per Azawad. Els estats veïns, la Unió Africana i França han rebutjat la declaració i tots diuen apostar per "una solució dialogada". Ja veurem quin és el futur d'Azawad, però una cosa ja han aconseguit: són un subjecte polític visible internacionalment. Per primer cop, algú s'interessa per ells. L'alternativa era esperar, pacientment i en silenci, a que l'estat malià els acabés liquidant.
ARA A PORTADA
-
-
La crisi al PSOE sacseja la Moncloa: Yolanda Díaz exigeix a Sánchez un «canvi profund» al govern espanyol Redacció
-
L'UCO escorcolla organismes vinculats a Hisenda i Transició Ecològica pel cas de Leire Díez Redacció
-
Es pot escapar un virus del laboratori? L'IRTA-CReSA nega que les obres ho hagin facilitat Arnau Urgell i Vidal
-
Publicat el 06 d’abril de 2012 a les 21:59
Et pot interessar
-
Política
Junts insta ERC a aprofitar la «debilitat» de Sánchez per forçar-lo a fer concessions amb Catalunya
-
Política
La dimissió d'un membre de la direcció per denúncies d'assetjament agreuja la crisi al PSOE
-
Política
L'Ajuntament de Palma declararà Pedro Sánchez persona non grata
-
Política
Trucades en català i fi a l'«spam»: llum verda a la nova llei d'atenció al client
-
Política
El Congrés i l'UCO brinden a Sánchez una altra setmana per oblidar
-
Política
El govern espanyol reclama a la UE que doni més seguretat als estats que volen intervenir el mercat de l'habitatge
