
Un recull de vinyetes analitzades. Foto: ElCano
Una Espanya transformada en acudit descarnat és com veuen els ninotaires de la premsa internacional la situació política i social espanyola. Així ho conclou un dens estudi del think tank més important de l'Estat, l'Institut Elcano, sobre les vinyetes publicades en els dos darrers anys a les principals capçaleres mundials.
Aquest estudi, dirigit per Pablo Francescutti, mostra la “iconografia de l'Espanya en crisi” amb recursos expressius amb estereotips com els toros, els flamencos, Goya, Gaudí i, fins i tot, les “majes” que furguen en la imatge d'un Estat castigat per la corrupció i ofegat per la crisi econòmica.
Diaris com The Times, The Observer o The Guardian Financial Times, tots del Regne Unit; Le Monde o Le Nouvel Observateur (França); Expresso (Portugal); De Volkskrant (Països Baixos); The Wall Street Journal o International Herald Tribune, dels EUA ; Ámbito Financiero, Página 12 i La Nación d'Argentina, han publicat vinyetes molt crues amb toreros famèlics, flamenques corruptes, un rei espanyol decadent, o el paper ridícul de la selecció espanyola en el darrer Mundial de Futbol.
L'anàlisi també conclou que les notícies que han estat objecte de més ninots han estat la crisi, l'abdicació del rei espanyol, la decepció de la Roja al Mundial, els paper de Bárcenas, l'expropiació de de Repsol a l'Argentina i la reforma de la llei de l'avortament.
Segons Francescutti, l'informe demostra de manera “palpable” la mala imatge d'Espanya tant a nivell econòmic, com polític, esportiu i social. De fet, l'informe destaca la “pervivència granada dels tòpics més rancis sobre l'Espanya de l'endarreriment i l'obscurantisme”.