Com si el ple monogràfic de Rodalies s'hagués avançat, la sessió de control al president s'ha centrat en els problemes de la xarxa ferroviària, després d'una setmana d'incidències pràcticament diàries. L'oposició -que ha frenat l'intent de Junts de modificar l'ordre del dia per forçar una compareixença de Salvador Illa- ha furgat en el caos als trens per erosionar el Govern, en l'avantsala del ple específic que tindrà lloc el pròxim 25 de març i on compareixerà el president per donar explicacions i detallar mesures per mirar de donar-hi resposta. No serà fàcil ni es veuran millores a curt termini, perquè el problema és profund. La consellera de Territori, Sílvia Paneque, que lidera la resposta a les incidències, ha situat un horitzó de dos anys.
ERC, els comuns i la CUP han tancat files en la seva proposta de ple centrat en Rodalies. El president no ha detallat cap mesura concreta nova, i s'ha referit als tres fronts d'actuació del Govern, que donen continuïtat a les línies iniciades per Pere Aragonès la passada legislatura. La Generalitat, en estreta coordinació amb el govern espanyol, Renfe i Adif, se centra a millorar les infraestructures i executant les inversions, comprant nous trens que començaran a circular a principis de l'any vinent, i avançant en el traspàs de Rodalies per canviar el model de governança. La prioritat, més enllà de millorar la comunicació amb els usuaris, és fer compatibles les inversions -les obres que afecten totes les línies- amb una millora del servei i una disminució de les incidències.
Els tres grups que han promogut el ple monogràfic han fet preguntes similars, qüestionant que Illa faci tot el possible per donar resoldre el problema, però amb matisos diferents. ERC i la CUP han reclamat més contundència amb Madrid. "Cal un canvi d'actitud, un lideratge valent i que la Generalitat agafi les regnes davant la incapacitat de Madrid", ha reclamat el president del grup parlamentari republicà, Josep Maria Jové. Els cupaires han anat més enllà i han demanat la dimissió de la consellera Paneque després del "fracàs" de la seva "macroconselleria". Els comuns han insistit en la necessitat que el Govern destini "tots els recursos, energia i intel·ligència" per millorar el servei ferroviari. "Cal transparència, informació als usuaris i recursos per saber quan els trens deixaran de ser una tartana", ha reclamat Jéssica Albiach.
Illa ha defensat la gestió feta fins ara, amb reunions diàries per conèixer de primera mà l'estat del servei i de les incidències, però ha admès que Rodalies té marge de millora. "Resoldre Rodalies no serà fàcil, però ho resoldrem", ha remarcat. En aquest sentit, ha reivindicat les inversions a la xarxa, que han crescut des de l'arribada de Pedro Sánchez a la Moncloa l'any 2018, i que tenen la traducció en les obres a totes les línies. "No podem fer més inversions si volem mantenir la xarxa en funcionament", ha admès el president. També ha assegurat que els 110 nous trens arribaran a principis de l'any que ve. I ha tancat files en el traspàs de Rodalies, quan es preveu que els estatuts de l'empresa mixta que ha de substituir Renfe estiguin llestos en els pròxims dies.
També Junts ha furgat en el caos dels últims dies. El president del grup parlamentari, Albert Batet, que ha reclamat "lideratge" a Illa i que no visqui "amagat darrere la falsa propaganda de la normalitat. "No és el Govern de tothom, és el Govern que fa anar tard a tothom", ha afirmat. Illa li ha respost recordant que durant 12 anys ha estat Junts -en les seves fórmules diverses- qui ha tingut la conselleria de Territori i la titularitat de Rodalies. Amb tot, ha evitat "centrifugar" responsabilitats en anteriors governs, i ha demanat una actitud "constructiva" dels grups de l'oposició per mirar de posar fil a l'agulla a Rodalies.