RENFE, go home

Publicat el 12 de febrer de 2011 a les 22:59
Ben aviat, el Govern català haurà de decidir si RENFE continua, o no, gestionant el servei de Rodalies a Catalunya. El traspàs, parcial, que es va efectuar ara fa un any deixava ens mans de l'Estat la titularitat de la infraestructura, a més de qualsevol decisió sobre vies, estacions i andanes. Però aquest 2011 s'acaba el contracte-programa que atorga el servei a RENFE i la Generalitat pot renovar-lo o bé buscar alternatives.

El més probable, com proposava l'exconseller Joaquim Nadal, és que el Govern mantingui la confiança en RENFE. Però cometrà un error. Rodalies s'hauria d'assumir des d'una empresa catalana i n'hi ha una que compleix tots els requisits. Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) sempre ha funcionat millor que RENFE i la prova és la imatge pública que tenen uns i altres trens en les ciutats que disposen de tots dos serveis.

L'ofec econòmic de la Generalitat no pot ser excusa per prendre una decisió estratègica -i simbòlica- de gran importància. Així que, en cas de ser impossible l'opció de FGC, caldria estudiar la possibilitat que les línies de Rodalies poguessin ser gestionades per alguna de les operadores més grans i fiables d'Europa. En aquest sentit, la Deutsche Bahn ofereix la garantia del líder europeu, amb dos mil milions de passatgers l'any. L'altra opció és la SNCF, amb tecnologia punta i un prestigi contrastat entre els seus mil milions de clients anuals, a França i països fronterers.

Hi ha opcions, així que renovar el contracte a RENFE només es podria explicar des de la subordinació voluntària.