Renfe planta el Govern en una reunió sobre Rodalies: «És impresentable»

El Departament de Territori reclama al Ministeri de Transports la "codirecció" de la infraestructura pública i critica el nomenament "unilateral" d'Antonio Carmona com a nou director a Catalunya

El director general de Transports i Mobilitat, Oriol Martori i el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas
El director general de Transports i Mobilitat, Oriol Martori i el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas | Lorena Sopena / EP
Redacció
06 de maig del 2024
Actualitzat a les 21:31h

El Govern ha criticat amb duresa la plantada de Renfe a la reunió de l'Òrgan Mixt de Coordinació i Control Generalitat-Renfe, que s'havia convocat aquest dilluns a la tarda a la seu de Territori. "No han comparegut i ens sembla una actitud impresentable i llastimosa", ha carregat el secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Marc Sanglas. Ell mateix ha negat que la convocatòria sigui "electoralista" i ha recordat que la mateixa Renfe havia demanat el 22 de març la celebració d'aquesta Comissió. En paral·lel, Sanglas ha criticat el nomenament "unilateral" d'Antonio Carmona com a nou director de Rodalies de Catalunya. "Qui corresponia nomenar-lo era l'òrgan mixt i no només l'operadora", ha alertat.

El Govern reclama la codirecció de Rodalies

Per tot plegat, Sanglas ha reclamat al Ministeri de Transports la "codirecció" de Rodalies de Catalunya fins al traspàs integral. "En aquest context ens sembla important acabar amb el model de direcció unipersonal que fins ara hi ha hagut. Ens sembla un error", ha etzibat el secretari de Mobilitat i Infraestructures. "De moment, no obtenim cap resposta", ha lamentat Sanglas, que ha recalcat que la reunió de l'Òrgan mixt de coordinació havia de servir perquè Renfe "donés la cara" per les contínues incidències a la xarxa, la "mala planificació" d'algunes obres o el mal funcionament de les màquines de venda.

"Sis dies després aquest problema a les validadores continua sense solució. No hi ha dret que el servei que paguem els catalans amb els nostres impostos sigui tan deficient", ha apuntat el secretari de Mobilitat i Infraestructures, que ha volgut celebrar igualment la reunió de l'Òrgan Mixt de Coordinació i Control Generalitat-Renfe, amb les tres cadires buides corresponents a Raül Blanco, José Ignacio Rodríguez i José Luis Cachafeiro. "La convocatòria s'havia fet amb temps i antelació suficient perquè comparegués Renfe. Hi havia un ordre del dia molt clar", ha insistit.

"El sistema de transport públic de Rodalies no està funcionant i només ens hem de remetre a les proves: incidències diàries, servei deficient amb trens curts on haurien de ser llargs o problemes a les màquines d'autovenda", ha enumerat el secretari de Mobilitat i Infraestructures. "Calen explicacions del que està passant i, sobretot, què és el que pensa fer l'operadora per rectificar i millorar el servei", ha conclòs Sanglas, que ha cedit la paraula al director general de Transports i Mobilitat, Oriol Martori, que ha desgranat els 10 punts de l'ordre del dia. "Era el moment d'explicar la reconfiguració de serveis, la manca de personal o els plans alternatius pels talls de les obres de desdoblament de l'R3", ha comentat Martori.

El director general de Transports i Mobilitat ha reiterat la necessitat que Renfe recuperi el servei Avant Tortosa-Barcelona i la parada de l'Euromed a l'Aldea, i que millori el servei Avant entre Lleida i Barcelona en hora punta del matí. D'altra banda, Territori ha posat en relleu la conveniència d'un nou servei regional entre Tortosa i Figueres passant pel Vallès; el perllongament de l'RT2 fins a Vilafranca del Penedès, la reconfiguració de l'R2 i dels Regionals del sud de Catalunya; la connexió del Baix Llobregat amb la UAB a Cerdanyola Universitat o la millora de freqüències i ampliació de l'R8.