La crisi econòmica i, sobretot, política que viu Europa pot trobar vies de solució a través del procés català. Aquesta és la tesi que ha defensat Toni Comín –exsocialista i candidat de Junts pel Sí- en l’acte de la plataforma Esquerres per la Independència a la plaça del Rei de Barcelona. Davant de representants de partits polítics –majoritàriament sobiranistes- d’Escòcia, Dinamarca, Irlanda, Suècia, el País Basc i Galícia ha reivindicat la necessitat de repensar les esquerres europees.
“Hi ha alguna cosa millor que oferir Catalunya com a laboratori de les forces progressistes de tot el continent? Qualsevol procés constituent està pensat per trencar inèrcies, per buscar estratègies d’innovació. Europa ha d’aprofitar la nostra experiència en el camí la ruptura amb el marc legal de l’Estat i l’inici d’un procés constituent democràtic, popular i participatiu. Tots junts inventarem l’esquerra del segle XXI”, ha explicat Toni Comín. Per la seva banda, el parlamentari de la CUP Quim Arrufat ha reivindicat la necessitat d’internacionalitzar el procés català. "Formem part d’Europa, i sense ella no serem independents”, ha assenyalat Arrufat tot afegint que "el futur només passa per una Europa social i justa, respectuosa amb el drets dels pobles i alliberada de la troica”.
L’acte també ha servit perquè diversos líders de les esquerres europees expressessin públicament el seu suport al dret a decidir dels catalans. Natalie McGarry, diputada del Partit Nacional Escocès a la Cambra dels Comuns del Regne Unit ha recordat que “a catalans i escocesos els uneix una mateixa lluita”. “Ara fa un any, la derrota el sí en el referèndum de la independència ens va deixar abatuts, però hem aconseguit transformar aquella tristesa amb optimisme. El paisatge política Escòcia ha canviat i, malgrat la victòria del no el referèndum va servir per mobilitzar les classes populars, com mai s’havia vist al nostre país”, ha sentenciat McGarry.
Pernando Barrena, portaveu de Sortu, ha estat un dels darrers en intervenir, i ho ha fet assegurant que els bascos tenen "la mirada posada en Catalunya". "Volem que el procés us vagi bé, perquè uns i altres tenim el un mateix mur a batre: el del PP, els tribunals i la Constitució. Si volem ser lliure l’haurem de fer caure”, ha afirmat.
Toni Comín: «El procés català ha de ser un laboratori per inventar l’esquerra europea del segle XXI»
La plataforma Esquerres per la Independència reuneix a Barcelona representants de partits europeus progressistes i partidaris del dret a decidir | Pernando Barrena, de Sortu, assegura que els bascos tenen "la mirada posada en Catalunya"
ARA A PORTADA
-
-
El Govern veu «compatible» negociar els pressupostos mentre s'avança en els acords d'investidura Redacció
-
El PP s'enfanga amb el veto a les festes islàmiques a Múrcia i la Moncloa obre una investigació Bernat Surroca Albet
-
Barcelona investigarà centenars d'empreses de pisos turístics a la cerca d'impostos pendents David Cobo
-
Catalunya afronta la segona onada de calor: quan i on s'assoliran temperatures extremes? Arnau Urgell i Vidal
Publicat el 10 de setembre de 2015 a les 20:12
Et pot interessar
-
Política Rajoy demana «no exagerar» amb el cas Montoro
-
Política El PP critica que Illa no tingui pressupostos i imiti «discursos independentistes»
-
Política El Govern admet cinc contractes amb una empresa d'armament israeliana fins al 2024
-
Política Un amic a Madrid amb turbulències: la inestabilitat de Sánchez, maldecap per a Illa
-
Política Collboni prohibeix les rutes de l'alcohol a tot Barcelona
-
Política La Generalitat Valenciana condecora als policies que van escortar Carlos Mazón el dia de la dana