19
de febrer
de
2015, 14:10
Actualitzat:
20
de febrer,
10:47h
Imatge d'arxiu de les mobilitzacions per la millora del tren. Foto: Adrià Costa
L'anunci de Santi Vila posant data a l'inici del desdoblament parcial del tren ha generat esperança i desconfiança a parts iguals. N'és una bona mostra la reacció de la plataforma “Perquè no ens fotin el tren” que en els darrers mesos s'ha convertit en un dels agents que més pressiona perquè es millori aquesta infraestructura bàsica per a Osona i el Ripollès.
“És una bona notícia però té molts peròs”, assenyala Àlex Porta, un dels portaveus del col·lectiu. En aquest sentit recorda que d'anuncis de desdoblament se n'escolten des de la dècada dels 80 del segle passat i que en l'actual context té un component electoralista. “El mateix Santi Vila ha admès que tant Territori i Foment es jugaven la credibilitat si no es desencallava el projecte”, explica Porta.
Des de la plataforma “Per què no ens fotin el tren” recorden les “promeses incomplertes” i que els anuncis seran bons en “veure començar i acabar completament les obres”. De fet, no acaben de veure clara l'opció del desdoblament parcial i consideren que la línia necessita doble via des de Montcada fins a Torelló, com a mínim.
Tanmateix, on insisteixen més és amb la necessitat de millorar els horaris. “L'actuació només tindrà sentit si va acompanyada d'horaris cadenciats que permetin trens regulars cada quinze minuts”, explica Àlex Porta. Un altre punt crític són els túnels de Barcelona on hores d'ara només pot passar un comboi cada tres minuts. “Una millora en el sistema de senyalització podria augmentar la freqüència a dos minuts. Això s'ha de preveure ja”, afegeix. En aquest sentit no descarta que siguin necessàries solucions provisionals com transbords a l'estació de Montcada.
Tres trams de 25 quilòmetres
El conseller Santi Vila va anunciar aquest dimecres que el Ministeri de Foment licitarà el mes vinent la redacció dels projectes constructius dels tres trams de desdoblament parcial. Es tracta d'una solució de compromís acordada el novembre de 2013 i que aparcava la reclamació històrica de la doble línia sencera fins a Vic, amb un cost que es podia acostar als 800 milions.
Els tres trams sumen 25 quilometres i són els següents: Parets del Vallès-Granollers Canovelles (8,5 km); les Franqueses del Vallès-la Garriga (6,2 km) i Balenyà-Vic (10,8 km). Les obres haurien de començar el 2016 amb un cost de 95 milions. La proposta de Territori i Sostenibilitat –malgrat que no forma part de l'acord amb Foment- passa en una segona fase per desdoblar tot el tram de Parets a la Garriga i de Centelles a Vic deixant només amb via única de Montcada a Parets i de la Garriga a Centelles.
Nota de premsa de "Per què no ens fotin el tren" (pdf)
Presentació del desdoblament parcial del tren (ppt)
Trams del desdoblament parcial del tren Barcelona-Vic. Font: Territori