La línia entre Puigcerdà i Barcelona tindrà un nou tren semidirecte

La Generalitat aplicarà un paquet de mesures abans de l’estiu per escurçar el trajecte i millorar la comoditat dels combois

Redacció
18 de febrer de 2010
Un tren de Rodalies sortint de l'estació de Centelles
Un tren de Rodalies sortint de l'estació de Centelles | Adrià Costa

Un servei semidirecte potser ser la principal novetat a la línia de tren. Foto: Adrià Costa

Un mes i mig després que el Ministeri de Foment passés a Catalunya les claus dels trens de Rodalies, la Generalitat ha començat a prendre decisions per millorar diversos serveis. Una de les zones prioritàries serà el Ripollès i la Cerdanya. 

D’entrada, el Govern està estudiant la possibilitat d’aplicar un paquet de mesures a la línia fèrria  que es podria posar en marxa abans de l’estiu. L’objectiu, reduir el temps del desplaçament des de Ripoll i Puigcerdà fins a l’àrea metropolitana i, de passada, augmentar el nombre d’usuaris. En aquests moments, i segons dades del Departament de Política Territorial, l’any 2009 la línia 3 de Rodalies en el tram Vic-Puigcerdà va tenir 419.000 viatgers, i en el tram L’Hospitalet-Vic, 5.972.000.

La principal novetat serà la incorporació d’un tren semidirecte, en les dues direccions, que no s’aturarà en cap de les estacions petites del trajecte. Un dels combois sortirà el matí a primera hora de Puigcerdà en direcció Barcelona, i l’altre, en sentit contrari, de Barcelona en direcció Puigcerdà, a última hora de la tarda. Ambdós serveis pararien, com a mínim, a Ripoll. L’oferta complementarà la que ja hi ha actualment al llarg del dia, amb sis trens d’anada i tornada.

Cal recordar que la demanda de trens semidirectes -que havia fet Convergència i Unió- va passar per diverses administracions entre les quals el Congrés dels Diputats, la Diputació de Girona i el Parlament de Catalunya.

Una millora addicional serà el canvi de límits de velocitat en alguns trams, sobretot entre Ripoll i Puigcerdà i que actualment ja són viables, per tal d’escurçar encara una mica més el temps del trajecte actual, que supera les tres hores. Tot i que no es va atrevir a fixar una xifra,  l’objectiu de la Generalitat passa per reduir aquestes tres hores llargues “de manera important”, segons va explicar ahir a El Ripollès.infoMarc Garcia, tècnic responsable de Rodalies.

Per últim, la Generalitat té en estudi la millora del confort dels combois. “El parc mòbil actual de la línia està adequat a trams curts, d’una hora o una mica més.  Una solució seria incorporar alguns trens com els que cobreixen els serveis de mitja distància”, va apuntar Garcia. La decisió, però, encara està a les beceroles ja que suposaria un canvi organitzatiu important

Aquest paquet de mesures forma part del Pla d’Acció 2010-2012 de Rodalies de Catalunya. Tot i això, la decisió pel que fa a la línia 3 s’ha avançat i es posarà en marxa a curt termini. La raó, a finals de març començaran a Barcelona les obres de l’estació de la Sagrera, per al TGV, la qual cosa provocarà greus afectacions al servei.