Casadesús reclama la internacionalització de la línia de tren

Publicat el 07 de gener de 2008 a les 08:45
 
El diputat convergent ha explicat que 'en aquests moments no hi ha mésprojectes que les línies d'alta velocitat d'Irun i La Jonquera i lalínia de Canfranc –tancada des de fa més de trenta anys- però quefigura com a proposta del govern espanyol com a eix ferroviari centraldels Pirineus'. Casadesús ha recordat que a principis del segle XX hihavia un compromís ferm entre el govern espanyol i el francèsd'internacionalitat de la línia refrendada en l'aspecte econòmic, jaque la suma de despeses de construcció s'assumia a parts iguals entreels dos estats. També que el 1928 un Real Decret llei autoritzava laconversió en amplada europea el conjunt de la línia de la Tour deQuerol-Puigcerdà-Ripoll-Barcelona. 'Aquest decret mai ha estat derogati convertia aquesta línia ferroviària en un eix internacional de primerordre', lamenta Eudald Casadesús.

Pel diputat de Convergència i Unió 'la desídia en el manteniment i lamanca d'inversions en aquesta línia ha estat evident, fins a l'extremque en algunes ocasions ha arribat a perillar la seva continuïtat'.Malgrat això, ha afegit, 'aquesta línia continua enllaçant Barcelona iParís a través de la Tour de Querol mantenint el seu estatusinternacional, i per tant la demanda de construcció del ramalPuigcerdà-Andorra la reforçaria, tot donant servei a tres estats:Espanya, Andorra i França'.

Donat que en el llibre blanc del transport de la Comunitat Europea esconsidera prioritària la permeabilització dels Pirineus i l'incrementde les seves capacitats de transport especialment les ferroviàries,consideració que encaixa amb la potenciació de l'eix ferroviariBarcelona – Ripoll- Puigcerdà – la Tour de Querol – Toulouse – Parísque, amb poques dificultats, podria adaptar-se a l'amplada europeacomplint el Real Decret signat el 1928.

Casadesús també ha recordat que l'actual Pla d'Infraestructures delTransport de Catalunya inclou el desdoblament de la via de tren entreBarcelona i Ripoll per a realitzar-se fins a l'any 2026, i també preveula millora del tram Ripoll-Puigcerdà-La Tour de Querol fins a l'any2026. Per aquest motiu i donat que aquestes inversions ja previstes'seran sens dubte un impuls molt significatiu' per garantir lainternacionalitat de la línia, el diputat de CiU considera que 'seriamolt necessari analitzar la conveniència d'instal.lar l'ample europeudes de Ripoll fins a la Tour de Querol i fins al futur ramal deconnexió amb Andorra. Per tant cal que el govern de la Generalitat,també faci les gestions necessàries amb el Ministeri de Foment per talque es comenci l'estudi informatiu per implantar les vies d'ampleeuropeu des de Ripoll fins a les fronteres francesa i andorrana'.