Una enginyera del Ripollès crea un programa per reduir les emissions dels vaixells

Es tracta d'un software pioner al món que contribuirà a una mobilitat naval sostenible que s'ha desenvolupat amb el suport de la Universitat de Harvard

  • L’enginyera naval Martina Reche Vilanova de Sant Joan de les Abadesses. -
Publicat el 25 de juny de 2025 a les 11:52
Actualitzat el 25 de juny de 2025 a les 11:55

L’enginyera naval Martina Reche Vilanova de Sant Joan de les Abadesses ha desenvolupat un programa informàtic pioner al món. Es tracta del primer que és capaç de determinar quantes veles, de quin tipus i en quin punt del casc s’han de col·locar perquè els vaixells mercants puguin reduir al màxim les emissions amb la menor inversió.

El programa és el resultat del seu doctorat, que ha desenvolupat durant tres anys amb la multinacional especialitzada en veles North Sails i les universitats Tècnica de Dinamarca i Harvard. El software serà d'ajuda al sector naval, responsable del 3% de les emissions globals anuals, que les haurà de reduir en un 40% de cara al 2030 per complir amb els objectius marcats.

El 2021, el projecte de doctorat, que s'anomena "Wind Propulsion Systems for Commercial Ships: Modelling, Design and Cost Optimization", va ser guardonat a la COP26, la cimera del clima celebrada aquell any a Glasgow. En concret, va rebre el guardó Proposed Research Award, una de les set categories dels Wind Propulsion Innovation Awards.

Quatre anys després, la idea és una realitat i s’ha materialitzat en el primer programa informàtic a escala global capaç de predir en minuts la configuració òptima d’instal·lació de veles a bord de vaixells mercants. L'objectiu final és que l’embarcació redueixi el consum de combustible i les emissions de carboni.

Al detall, el programari que ha desenvolupat Reche determina el nombre i el model més adient de veles, en funció de cada embarcació i la ruta per la qual navega habitualment. “El ventall de possibilitats és enorme i he descobert que on instal·les la vela a bord, té un impacte molt gran en l’estalvi de combustible, perquè interactua amb el casc”, trasllada l'enginyera.

Aquest programa punter significa un gran avenç per sector naval que, com explica l’enginyera del Ripollès, “viu una de les revolucions tecnològiques més importants de l’últim segle”. “La més rellevant va ser la implantació del motor de combustió a finals del segle XIX i ara està travessant la de la sostenibilitat, per buscar opcions per reduir emissions i aconseguir disposar de vaixells verds”, detalla.

Pagar per contaminar

El sector marítim està regulat a escala global per l’Organització Marítima Internacional (OMI), que actualment marca uns criteris de reducció emissions per contribuir a combatre el canvi climàtic i els seus efectes. Les embarcacions mercants han de complir-los si no volen ser penalitzades econòmicament.

En clau de futur, s’estableix que les emissions globals mitjanes de CO₂ del sector han d’haver disminuït un 40%, el 2030 i un 70%, el 2050. A més, també s’han de reduir els gasos d’efecte hivernacle en un 50% el 2050. Tot, respecte al 2008. Des d’aquest 2025, els vaixells que naveguen per aigües europees han començat a pagar impostos a la Unió Europea segons les emissions que generen.

Cal tenir en compte que el sector naval és el responsable del 3% de les emissions globals anuals. “La majoria dels productes que comprem són transportats amb vaixell: és una indústria molt gran, amb un impacte mediambiental associat també molt gran”, explica Reche.

Reduir emissions amb el vent

Una de les solucions per reduir aquestes emissions és fer servir la força del vent, “com es feia antigament, però amb la tecnologia actual, que és molt més eficient”. Amb aquesta energia és amb la que ha estat treballant l’enginyera naval Martina Reche durant els tres anys que ha durat el seu doctorat. Reche va estar mig any treballant braç a braç amb un equip de la Universitat de Harvard especialitzat en intel·ligència artificial (IA), que li va donar suport perquè el programa fos més eficient. “Vaig anar a Harvard perquè volia implementar-hi IA, però no en soc experta”, explica.

La intel·ligència artificial combinada amb tota la seva recerca, ha permès capgirar el que podien oferir fins ara els programes de predicció d’estalvi de combustible en embarcacions i presentar-ne un de completament nou. “Abans del programa, podies predir quant estalviaria la col·locació d’una vela sobre un casc per una ruta en concret, però havies d’escollir tu quina vela hi posaves i on la col·locaves”, detalla Reche. Ara el programa de l'enginyera del Ripollès permet determinar què és el millor per una ruta i un vaixell en concret.

Un dels punts forts del programa, segons descriu l’enginyera, és la velocitat amb què fa les prediccions que és capaç d'aconseguir amb minuts el mateix nivell de precisió, que abans oferien simulacions de diversos dies. “Gràcies a aquest model i a la implantació d'IA, ara es pot determinar la configuració òptima de la instal·lació de veles d’un vaixell mercant concret per una ruta sencera en menys d’un dia”, afirma Reche.