14
de febrer
de
2020, 15:40
Actualitzat:
19:09h
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, s’ha refermat en la idea que el Pla de mobilitat del Vallès és el document que permetrà que aquest territori sigui “més competitiu, no subordinat ni a res ni a ningú”, amb relació a la criticada centralitat de Barcelona. El conseller ho ha dit en una roda de premsa posterior a la trobada amb alcaldes i agents de les comarques del Vallès Occidental i Oriental, aquest divendres 14 de febrer al Consell Comarcal, a Terrassa on s'ha presentat el Pla Específic de Mobilitat al Vallès (PEMV) contempla una inversió de 2.500 milions d'euros i inclou una setantena d'accions basades en el transport públic i la sostenibilitat per millorar la mobilitat entre les dues comarques.
Calvet ha definit el PEMV com "un document necessari per resoldre la mobilitat de persones i mercaderies al Vallès" i ha remarcat la idea "d'una Catalunya de moltes centralitats, no només d’una única centralitat, que és un model caduc. Només d’aquesta manera farem un país ric i cohesionat".
La connexió Sabadell - Granollers, queda descartada
Un dels punts que se'n desprèn del document és la no concreció pel que fa a la connexió entre Sabadell i Granollers. El conseller ha asseverat que és una mobilitat que cal resoldre amb projectes complementaris i ha expressat que "esperarem les apreciacions del territori".
L'actuació que sí que preveu el pla és la finalització de la Ronda Nord, que ha d'unir les dues capitals del Vallès Occidental Terrassa i Sabadell "pel consens que hi ha al territori" però també acabar la connexió de Terrassa amb la C-16 i amb l'A-2 a Abrera. Una infraestructura que el conseller ha instat al ministeri de Foment que es faci càrrec del cost del projecte.
El president consell comarcal i alcalde de Castellar del Vallès, Ignasi Giménez, ha expressat la bona rebuda del Pla. “Vam demanar un document únic de propostes com a full de ruta per resoldre el dèficit d’infraestructures a les dues comarques”. En la mateixa línia s’ha expressat el conseller del Consell Comarcal del Vallès Oriental, Juanma segovia: “Tenim un greuge d’infraestructures al territori i el model comparatiu amb Barcelona s’ha esgotat”.
La nova R-Aeroport i la T-Mobilitat, en marxa
El passat mes de gener els alcaldes i alcaldesses del Vallès van fer un front comú per "repensar la línia R4" de Rodalies per anar directe a l'aeroport de El Prat sense haver de passar per Barcelona. Els alcaldes vallesans volen trencar així amb el "centralisme" de Barcelona. En aquest sentit, Calvet ha explicat que estan treballant amb una nova línia R-Aeroport que hauria de connectar l'aeroport de Barcelona amb les altres línies de Rodalies i la línia de metro.
En l'àmbit ferroviari el conseller també ha recordat l'increment de freqüència de pas que tindrà la línia de FGC Barcelona-Vallès amb la posada en marxa de 15 nous trens o l'esperada T-Mobilitat que s'estrenarà l'1 de gener del 2021 i que acabarà amb el greuge del sistema tarifari de les corones metropolitanes. Igualment el Pla també contempla l'estudi d'un nou túnel de FGC així com el possible Túnel d'Horta.
Entre els objectius que es volen aconseguir amb l'aplicació de totes les mesures és incrementar del 13% al 21% l'ús del transport públic en desplaçaments dins del Vallès i fins al 50% amb Barcelona. Per contra, es vol reduir en un 10% el trànsit viari i en un 9% les emissions de gasos amb efecte hivernacle pel 2026, entre d'altres.
Projectes amb horitzó 2026
El document estarà en exposició pública i pendent de modificacions i noves aportacions fins al dia 6 d’abril per posteriorment ser aprovat provisional i definitivament. A partir d'aleshores començaran a executar-se els diferents projectes amb l'horitzó del 2026 per tenir-los finalitzats. El conseller Calvet, durant la seva intervenció, també ha volgut agrair la feina "d'impuls polític" que li ha donat l'exconseller de Territori, el terrassenc, Josep Rull. L'actual conseller també ha agraït la col·laboració per part dels ajuntaments però també d'altres agents del territori per elaborar les propostes.
El Vallès està format per 62 municipis (23 al Vallès Occidental i 39 al Vallès Oriental) amb una població total de més d'1,3 milions d'habitants. De fet, el Vallès Occidental és la segona comarca de Catalunya més poblada. L'any 2019 la seva població arribava a 923.976 habitants, només superada pel Barcelonès (2.264.301) i seguida del Baix Llobregat (818.883). Per la seva banda, el Vallès Oriental té 408.672 habitants.
Calvet ha definit el PEMV com "un document necessari per resoldre la mobilitat de persones i mercaderies al Vallès" i ha remarcat la idea "d'una Catalunya de moltes centralitats, no només d’una única centralitat, que és un model caduc. Només d’aquesta manera farem un país ric i cohesionat".
La connexió Sabadell - Granollers, queda descartada
Un dels punts que se'n desprèn del document és la no concreció pel que fa a la connexió entre Sabadell i Granollers. El conseller ha asseverat que és una mobilitat que cal resoldre amb projectes complementaris i ha expressat que "esperarem les apreciacions del territori".
L'actuació que sí que preveu el pla és la finalització de la Ronda Nord, que ha d'unir les dues capitals del Vallès Occidental Terrassa i Sabadell "pel consens que hi ha al territori" però també acabar la connexió de Terrassa amb la C-16 i amb l'A-2 a Abrera. Una infraestructura que el conseller ha instat al ministeri de Foment que es faci càrrec del cost del projecte.
El president consell comarcal i alcalde de Castellar del Vallès, Ignasi Giménez, ha expressat la bona rebuda del Pla. “Vam demanar un document únic de propostes com a full de ruta per resoldre el dèficit d’infraestructures a les dues comarques”. En la mateixa línia s’ha expressat el conseller del Consell Comarcal del Vallès Oriental, Juanma segovia: “Tenim un greuge d’infraestructures al territori i el model comparatiu amb Barcelona s’ha esgotat”.
La nova R-Aeroport i la T-Mobilitat, en marxa
El passat mes de gener els alcaldes i alcaldesses del Vallès van fer un front comú per "repensar la línia R4" de Rodalies per anar directe a l'aeroport de El Prat sense haver de passar per Barcelona. Els alcaldes vallesans volen trencar així amb el "centralisme" de Barcelona. En aquest sentit, Calvet ha explicat que estan treballant amb una nova línia R-Aeroport que hauria de connectar l'aeroport de Barcelona amb les altres línies de Rodalies i la línia de metro.
Sessió informativa del Pla de Mobilitat del Vallès Occidental. Foto: Anna Mira
En l'àmbit ferroviari el conseller també ha recordat l'increment de freqüència de pas que tindrà la línia de FGC Barcelona-Vallès amb la posada en marxa de 15 nous trens o l'esperada T-Mobilitat que s'estrenarà l'1 de gener del 2021 i que acabarà amb el greuge del sistema tarifari de les corones metropolitanes. Igualment el Pla també contempla l'estudi d'un nou túnel de FGC així com el possible Túnel d'Horta.
Entre els objectius que es volen aconseguir amb l'aplicació de totes les mesures és incrementar del 13% al 21% l'ús del transport públic en desplaçaments dins del Vallès i fins al 50% amb Barcelona. Per contra, es vol reduir en un 10% el trànsit viari i en un 9% les emissions de gasos amb efecte hivernacle pel 2026, entre d'altres.
Projectes amb horitzó 2026
El document estarà en exposició pública i pendent de modificacions i noves aportacions fins al dia 6 d’abril per posteriorment ser aprovat provisional i definitivament. A partir d'aleshores començaran a executar-se els diferents projectes amb l'horitzó del 2026 per tenir-los finalitzats. El conseller Calvet, durant la seva intervenció, també ha volgut agrair la feina "d'impuls polític" que li ha donat l'exconseller de Territori, el terrassenc, Josep Rull. L'actual conseller també ha agraït la col·laboració per part dels ajuntaments però també d'altres agents del territori per elaborar les propostes.
El Vallès està format per 62 municipis (23 al Vallès Occidental i 39 al Vallès Oriental) amb una població total de més d'1,3 milions d'habitants. De fet, el Vallès Occidental és la segona comarca de Catalunya més poblada. L'any 2019 la seva població arribava a 923.976 habitants, només superada pel Barcelonès (2.264.301) i seguida del Baix Llobregat (818.883). Per la seva banda, el Vallès Oriental té 408.672 habitants.